Het pepermuntje KING zou hen langer wakker en oplettend houden, gezien de lengtes en de complexiteit van de preken. Daar werd door dames overigens ook wel op een zakdoek gestrooide Eau de Cologne voor gebruikt. Tja, en wie heeft er geen herinneringen aan KING? De slogan voor Calve Pindakaas: 'Wie is er niet groot mee geworden?' geldt evengoed voor het KING-pepermuntje.
De geschiedenis van KING begint in 1902. Gerrit Tonnema, een plaatselijke kruidenier, en Nicolaas de Vries leerden het vak bij de Friesche Suikerwerk en Pepermuntfabriek, die in de volksmond 'Klontjesfabriek' werd genoemd. In 1924 kwam de fabriek geheel in handen van de familie De Vries. Met de komst van derde zoon Nico werd er een begin gemaakt met een modern aandoende marketingaanpak. Nico gaf de onderneming een opmerkelijk gezicht door een voor die tijd uniek merk-, reclame- en promotieconcept. Hij verving alle verschillende smaken en verschillende merken die als 'private labels' werden gemaakt door één kwaliteit en deponeerde in 1923 het merk KING. Pepermunt bestond al vele jaren, maar het was de familie De Vries die er een populair commercieel product van wist te maken. En dat vraagt om een toelichting vindt Jef de Jager.
De naam KING staat voor: Kwaliteit In Niets Geëvenaard. KING is een succesvolle naam geworden. Zo blijkt dat 99 procent van de Nederlanders het pepermuntmerk kent. En dan heb je het op zijn minst gezegd goed gedaan. Bovendien zijn er met betrekking tot marketing een fiks aantal zaken onveranderd gebleven sinds 1902. Zo is er op de pepermuntrol nog altijd een portret van een man te zien. Het zal 99 procent van de Nederlanders niet bekend zijn wie deze man is. De bedenker van het pepermuntje? Meneer King? Nee. Het is de afbeelding van de heer Paul François van Hamel Roos. Aanvankelijk was pepermunt namelijk in trek als medicinale remedie bij kriebelhoest of droge mond. Tot aan de Tweede Wereldoorlog liet KING de kwaliteit controleren door het 'Laboratorium voor Chemisch en Microscopisch Onderzoek: dr. Paul François van Hamel Roos; Adviseurs voor Scheikundige en Hygiënische zaken van het Huis van H.M. de Koningin'. Dokter van Hamel Roos, apotheker en analist te Amsterdam, controleerde de kwaliteit enkele keren per jaar. Dit was een zeer belangrijke (marketing)test. KING adverteerde destijds namelijk met de tekst: 'opwekkend en verkwikkend als een weldadig medicijn'. Na de Tweede Wereldoorlog nam de overheid met het TNO dit type keuringen over. Door een wettelijk verbod verdween het predicaat 'medicinaal' vervolgens van de verpakking. Wat bleef is de beeltenis van Dr. Van Hamel Roos en de man die het pepermuntje jarenlang testte siert vandaag de dag nog altijd iedere rol KING-pepermunt. Dat KING veel betekent voor vele Nederlanders blijkt uit het gegeven dat er zelfs een lied over dit 'wereldberoemde' rolletje is geschreven. Zanger Stef Bos schreef en zingt bijvoorbeeld over KING-pepermunt. Het lied, met de toepasselijke naam 'Pepermunt', speelt in op het veelvuldig gebruik van pepermunt in protestantse kerkdiensten 'Het wordt gefabriceerd in Friesland. Het heeft een Koninklijke naam. Het is de protestantse cocaïne. Voor de gereformeerde junk.' Jef de Jager heeft met 'De King familie' kortom de geschiedenis beschreven van het in Nederland wereldberoemde pepermuntje. Hij beschrijft uitvoerig over de familie De Vries, die behalve van KING ook van onder andere het merk Rang een succes maakte. 'De KING familie' is rijkelijk geïllustreerd met biografisch beeldmateriaal en historische reclamefoto's en tekeningen en geeft een prachtig tijdsbeeld van dit bekende snoepje, de oprichters en de marketingstrategieën.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.