Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Webhelden

Zelf ben ik geen e-commerce ondernemer en die wens heb ik ook nooit gehad, maar als online marketeer heb ik het boek 'Webhelden' met veel plezier en interesse gelezen. 'Webhelden' is een boek voor de echte ondernemer die zijn business online wil starten of uitbreiden. In het eerste hoofdstuk van dit boek maakt Suzan Eikelenstam meteen duidelijk dat dit boek alleen nuttig is voor de serieuze ondernemer en niet voor diegene die, zoals zij zegt, webwinkeltje willen spelen.

Laura Arends | 22 januari 2014 | 2-3 minuten leestijd

'Webhelden' is voor de winkelier en internetondernemer die online wil gaan ondernemen of reeds een webshop heeft en die naar een hoger plan zou willen tillen. Door middel van tien duidelijke stappen legt Suzan Eikelenstam uit hoe de markt van e-commerce werkt en wat ervoor gedaan moet worden om succesvol te worden en blijven.

Het is een mooie uiteenzetting van enerzijds trends en ontwikkelingen en anderzijds tips & tricks van de schrijfster zelf en de succesvolle internetondernemers die geïnterviewd zijn. Eikelenstam heeft veel ervaring met e-commerce. Zo heeft zij o.a. eerder al het boek 'Internetgodinnen' geschreven en geeft ze trainingen aan internetondernemers.

De webwereld is hard

De e-commerce sector is een snel veranderende sector. Hij groeit nog steeds, maar inmiddels minder hard. De vele webshops die er dagelijks bijkomen, ervaren dan ook dat de markt volwassen aan het worden is en kunnen niet altijd hun hoofd boven water houden. In 'Webhelden' wordt dan ook al snel duidelijk dat het runnen van een webshop serious business is en niet iets leuks wat je erbij kunt doen om een paar centjes bij te verdienen. Het vraagt doorzettingsvermogen, hard werk, zelfkritiek en een flinke dosis ondernemerschap om het te redden als e-commerce ondernemer. Dat vind ik ook zo fijn aan het boek, het verkoopt geen mooie dromen maar presenteert de, soms harde, werkelijkheid. Geen mooie praatjes maar een duidelijke en eerlijke schets van de markt en haar bedreigingen en kansen.

Boek vol inspiratie

Het meest leerzame aan dit boek vind ik de interviews met de succesvolle en zeer inspirerende internetondernemers van o.a. Coolblue, Thuiswinkel.org, Fonq.nl of Perfectlybasics.nl. Zij vertellen hun verhaal en laten de Webhelden in spe zien dat de kansen nog altijd voor het oprapen liggen, je moet er alleen iets verder voor bukken. Om bij te blijven in de online marketingwereld, lees ik een hoop boeken en die zijn zeker niet allemaal zo losjes geschreven als dit boek.

Het boek is in heldere taal geschreven, zonder moeilijk vakjargon en leest lekker weg. Het staat bomvol informatie, maar zo geschreven dat je het allemaal goed in je op kunt nemen. Oud nieuws? Ik vond het erg leuk om dit boek te lezen en heb er zeker ook een hoop van geleerd. Stiekem had ik het internetondernemen ook wat onderschat dus dit boek was een ware eyeopener voor mij. Wat ik wel lastig vind aan dit soort boeken, is dat de markt zo ontzettend snel verandert, hierdoor moet je uitkijken dat het boek niet snel verouderd is.

Iets wat ik soms wel voelde in dit boek, bij voorbeelden of bepaalde toekomstperspectieven. Dit deed overigens niets af aan de leerzame tien stappen die elke e-commerce ondernemer moet doorlopen. Met het boek 'Webhelden' kom je goed beslagen ten ijs en kun je jouw webshop naar een hoger plan tillen, een aanrader dus!

Over Laura Arends
Laura Arends is een online marketing fanatic. Een echte infojunk, geek, babbelbox en fijn eigenwijs. Haar liefde voor bloggen uit ze als blogger bij Dutch Cowgirls en 42bis.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden