Ondanks of misschien wel dankzij de oneindige drang tot groei eindigt het bedrijf van Frits Kroymans, eigenaar van het Kroymans-autoconcern en importeur van onder meer Saab, Alfa Romeo, Ferrari Hummer en Maserati, in een faillissement. De recessie doet de verkoop van auto's dalen maar er blijkt bij het concern meer aan de hand te zijn. Het Kroymans-autoconcern was in betrekkelijk korte tijd enorm gegroeid en blijkt vervolgens niet crisisbestendig. Mede omdat er veel overnamen waren gefinancierd met geleend geld. Zodra de autoverkopen teruglopen, doen onder andere deze schulden Kroymans uiteindelijk de das om. Tim Jansma en Richard van Berkel geven in 'Mister Ferrari' tekst en uitleg hoe deze ondergang tot stand kwam. Frits Kroymans is de man die Nederlanders in een Ferrari heeft gekregen en Nederland tot Ferrari's tien voornaamste exportlanden maakte. Eén van zijn eerste en belangrijkste klanten was autoliefhebber Prins Bernhard. Kroymans bouwde het autobedrijf van zijn vader uit tot een imperium dat vervolgens tot één van de grootste autospelers van Europa behoorde. In Nederland staat Frits Kroymans bekend als een hardwerkende heer, die in staat was een waar auto-imperium op te bouwen. Hierdoor werd hij een zeer vermogend en graag gezien man. Echter groeide zelfs voor Kroymans de bomen niet tot in de hemel en kwam aan zijn successtory uiteindelijk een einde. Frits Kroymans wist een klein familiebedrijf uit te bouwen tot een bedrijf waar veel Nederlanders trots maar ook jaloers op waren. Hij wist als geen ander wat marketing inhield. Ondanks het doorzettingsvermogen en een neus voor zaken doen, zie je wel vaker bij grote ondernemers met enorm succes dat zij ten eerste vaak de verkeerde mensen om zich heen verzamelen en ten tweede geen tegenspraak meer dulden. Er ontstaat een gevoel van onoverwinnelijkheid. Aangezien er uiteraard er een sterke ondernemer schuilt in Kroymans, is er ook altijd een deel geluk door het tijdperk waarin de groei zich afspeelt. Hierdoor beginnen de bomen te groeien totdat niemand binnen de organisatie door deze bomen het bos nog ziet. Kroymans en zijn mensen worden impulsief en sturen op onderbuikgevoel. En dan gaan we over naar een nieuw tijdperk waarin de wereld van de automobielindustrie verandert. Als Kroymans dan ondanks de torenhoge leningen blijft handelen zoals hij handelde in de gouden tijden, beginnen de eerste blaadjes van de bomen te vallen. In 'Mister Ferrari' beschrijven Tim Jansma en Richard van Berkel de opkomst en ondergang van een zeer succesvolle onderneming. Zij geven een toelichting op wat er binnen het Kroymans-autoconcern is mis gegaan. 'Mister Ferrari' geeft een goede analyse weer van de Godfather van de Nederlandse autobranche: Frits Kroymans. U zou denken dat u wel enige interesse moet hebben in de wereld van de automobielen om 'Mister Ferrari' te kunnen begrijpen en uw aandacht erbij te kunnen houden. Tim Jansma en Richard van Berkel zijn er echter in geslaagd om de lezer te blijven boeien. Ondanks zijn werkwijze en het achterlaten van een chaos van een voorheen zeer winstgevend bedrijf blijkt Frits Kroymans een zeer geliefd man. En dat is op zijn minst bijzonder te noemen en des te meer reden om 'Mister Ferrari' te lezen. Jansma en Van Berkel leveren een bijzonder prettig leesbaar boek af over het falend management van een bijzonder man.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.