Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

De bewuste klant wil weten wat u met zijn gegevens doet!

Brenno de Winter | 18 maart 2011 | 2-3 minuten leestijd
Wie standaard marketing literatuur leest, weet dat het kennen van de klant de verkopen kan vergroten. Met dat belang in het achterhoofd worden dan hele databases opgetuigd. Maar de sfeer is veranderd en mensen over wie de informatie gaat willen steeds meer weten wat er met de gegevens gebeurt, of ze goed beveiligd zijn en of ze wel kloppen. Allemaal vragen waarvan de wetgever zegt dat ze gesteld mogen worden, terwijl bedrijven daar niet of nauwelijks mee kunnen omgaan. Er zijn nogal wat plaatsen waar persoonlijke gegevens worden bijgehouden. Of het nu gaat om het gebruik van de mobiele telefoon, het bijhouden van personeelsdossiers, een medisch dossier of het surfgedrag: er wordt nogal wat bijgehouden en dat vaak niet onomstreden. De vingerafdruk in het paspoort, camerabewaking, de OV-chipkaart, de kilometerprijs, een stortvloed aan beveiligingsincidenten lijken mensen bewust te maken van de risico's die aan gegevensopslag kleven. De wetgever heeft de gevaren voorzien en regelt een aantal zaken in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Een van die zaken is het recht op inzage en correct gebruiken van de informatie die over personen is opgeslagen. Dat is logisch voor de betrokkenen, maar minder vanzelfsprekend voor bedrijven die eigenlijk dit soort verzoeken zelden krijgen. Veel meer vragen Toch is het redelijk te verwachten dat het aantal verzoeken fors zal toenemen. Aan een kant is er al meer bewustwording bij mensen, terwijl aan de andere kant burgerrechtenbewegingen druk bezig zijn het proces voor het verkrijgen van informatie te automatiseren. Het aantal vragen neemt bij overheden, vervoersbedrijven en fabrikant van de OV-chipkaart al toe en het lijkt een kwestie van tijd te zijn voordat vragen zich in grotere volumes bij bedrijven gaan aandienen. De wetgever is helder over de verplichtingen, 'binnen 28 dagen moet er over een verzoek worden besloten'. De informatie moet ook nog leesbaar, begrijpelijk en compleet zijn. Omdat maar weinig administraties zijn ingericht op deze benadering kan het opslaan van persoonsgegevens erg bewerkelijk worden. Ondertussen staat de relatie met de klant stevig onder druk en dat is precies niet de bedoeling van de opslag. Een ander probleem is dat veel programmatuur uit de Verenigde Staten komt waar het begrip privacy niet bestaat. Er is wel een equivalent, maar die kan zich niet met Europese standaarden meten. Daarmee tekent zich het begin van een behoorlijk probleem af. Zeker voor wie beseft dat het College Bescherming Persoonsgegevens vaker en meer handhavend wil optreden. Wie niet nadenkt over de Wbp bij het maken van systemen kan later voor grote kosten komen te staan. Privacy in een digitale wereld kan een behoorlijk complicerende factor zijn, terwijl het voor blijven van problemen met bijvoorbeeld Privacy by Design niet ingewikkeld hoeft te zijn. Het vraagt alleen een actieve houding bij systeemontwerp en de beveiliging van systemen. Allemaal taken die de kwaliteit van automatisering verbeteren als er maar serieus naar wordt gekeken. In het boek 'Privacy in een digitale wereld' worden niet alleen problemen, maar ook oplossingen geschetst. Het is een verzameling voor handvatten, wetenswaardigheden en nuttige tips. Een absolute 'must have' voor iedere manager die zijn gegevensverwerking en succes serieus neemt. Brenno de Winter
Over Brenno de Winter
Journalist Brenno de Winter houdt zich al tientallen jaren bezig met ict en schrijft met name over privacy- en beveiligingsgerelateerde onderwerpen, onder andere voor Webwereld.nl en Nu.nl. Op 12 december 2011 is Brenno de Winter door Villamedia uitgeroepen tot Journalist van het Jaar 2011. Hij kreeg de prijs vanwege zijn primeurs over de misstanden rond de OV-chipkaart en de slechte beveiliging van voornamelijk overheidswebsites. Villamedia is de website van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden