Een ander probleem is dat men dikwijls met een bepaalde bril naar de werkelijkheid kijkt. Het blikveld wordt vooral bepaald door de sector waarin men werkzaam is. En naarmate men langer in dezelfde business actief is, wordt dat steeds meer beperkt. Hierdoor laat men kansen liggen, en ziet men veel laaghangend fruit over het hoofd. Dat is zonde, omdat vaak met eenvoudige ingrepen, het bedrijfsresultaat kan worden verbeterd.
Juist in een tijd waarin de marktomstandigheden razendsnel veranderen, is het van belang om goed te luisteren. Vooral naar je klanten, want ideeën liggen daar vaak voor het oprapen. Soms kost het enige moeite om de onuitgesproken behoeften boven tafel te krijgen. Maar wie daar wat tijd voor neemt, kan daar nog jarenlang de vruchten van plukken. Bij de ontwikkeling van veel producten draait het al lang niet meer alleen om de technologie. In onze belevingseconomie worden de perceptie en de werkelijke behoeften van de eindgebruiker steeds belangrijker. Wie daar goed op weet in te spelen kan zijn marktpositie aanzienlijk verstevigen.
En ook medewerkers kunnen een grote bron van inspiratie zijn. Vooral de werkvloer zit barstensvol goede ideeën. Vier van de vijf ideeën ontstaan immers op die afdeling. Wie daar goed gebruik van weet te maken is spekkoper, en kan op die manier een flinke impuls aan de performance geven. Soms is een kleine ingreep al genoeg om de ideeënstroom op gang te brengen. Hierdoor kunnen op allerlei terreinen verbeteringen worden doorgevoerd. Dat leidt dikwijls tot meer omzet en minder uitgaven. Vooral op dit vlak valt enorm veel winst te behalen.
Over het algemeen staat men weinig open voor oplossingen, die van buiten komen. Men vindt liever het wiel steeds opnieuw uit, en houdt pottenkijkers zoveel mogelijk buiten de deur. Toch durven sommigen steeds meer over de schutting heen te kijken. Zij maken er een gewoonte van, om eerst te kijken, op welke wijze men bij de buren het laaghangend fruit plukt. Een kleine moeite, die menig keer een grote bijdrage kan leveren bij het oplossen van de eigen problemen.
Kortom: om makkelijk geld te verdienen hoeven we vaak helemaal geen grote moeite te doen. Wie voortaan veel meer onderaan de streep wil overhouden kan bijvoorbeeld al met een kleine leesinspanning veel bereiken!
Ton Verbeek studeerde economie en sociale geografie. Hij was ondermeer werkzaam als docent bedrijfseconomie en algemene economie. In 2006 richtte hij WakeUp-YourMind op, een trainingsbureau op het gebied van creatieve denktechnieken. Hij verzorgt workshops, trainingen en innovatietrajecten met als doel de innovatiekracht van organisaties te vergroten en is auteur van Makkelijk verdiend.