OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 71 van 1.415 resultaten
    recensie
    Strategisch management
    13 april 1999
    Iwan Basoski
    3-4 minuten leestijd
    'Alles wat u van Porter wilde weten, maar waarvoor u geen tijd had om het te lezen' 'Porter over concurrentie' is een geslaagde poging om de in de afgelopen 2 decennia ontwikkelde en in een grote hoeveelheid boeken en artikelen gepubliceerde ideeën van strategiegoeroe Michael Porter in één overzichtelijk boekwerk aan te bieden. 
    recensie
    Strategisch management
    21 maart 1999
    Ernest-Jan Mutsaers en drs. Maarten van Hest
    4-5 minuten leestijd
    Het streven naar synergie resulteert vaak in teleurstellende ervaringen: tegenvallende (financiële) voordelen, een toename van de complexiteit van de organisatie, onwerkbare compromissen zonder draagvlak en demotivatie de initiatiefnemers. Even zo vaak komen de initiatieven helemaal niet van de grond.
    recensie
    Strategisch management
    21 maart 1999
    Jaap Peters
    3-4 minuten leestijd
    'De manager als architect die onophoudelijk aan de mogelijkheden van zijn mensen bouwt'. Als je uit dit boek van iedere bladzijde, en het zijn er bijna 500, geen goed idee weet te halen dan is het behoorlijk mis met je. Die stelling durf ik wel aan.
    recensie
    Strategisch management
    16 februari 1999
    Rene ten Bos
    5-7 minuten leestijd
    Dit boek zal zonder twijfel zijn weg vinden naar adviesbureaus, universiteiten en bedrijven. En terecht. Volberda slaagt er namelijk in rondom het begrip 'flexibiliteit' een verhaal te construeren dat laat zien dat flexibiliteit in organisaties meer is dan een ordinaire hype. Voor Volberda is flexibiliteit een serieuze uitdaging die managers en organisaties aan kunnen gaan. 'Kunnen', niet 'moeten'. Want wat de jonge hoogleraar van de Erasmus Universiteit ook duidelijk maakt, is dat flexibiliteit een kwestie van kiezen is. 
    recensie
    Strategisch management
    10 januari 1999
    Iwan Basoski
    3-4 minuten leestijd
    'Everything you allways wanted to know about Porter, but did not have time to read'. 'On Competition' is een geslaagde poging om de in de afgelopen 2 decennia ontwikkelde en in een grote hoeveelheid boeken en artikelen gepubliceerde ideeën van strategiegoeroe Michael Porter in één overzichtelijk boekwerk aan te bieden. 'Sustainable growth' van ondernemingen komt volgens Porter voort uit verdieping en versterking van hun strategische positie. Die verdieping wordt ondermeer bereikt door beter over strategie en business te communiceren met (potentiële) klanten. Met 'On Competition' voegt Porter de daad bij het woord: zijn inmiddels bekende maar voor velen door de grote omvang wellicht wat ontoegankelijke boodschap is nu binnen hand- en leesbereik.
    recensie
    Strategisch management
    17 augustus 1998
    Jeroen Kemperman
    2-3 minuten leestijd
    'De Gelieerde Onderneming' is momenteel waarschijnlijk het beste praktijkboek over strategische allianties tussen leveranciers en afnemers. Internationaal is het boek (evenals de voorganger van Lewis: 'Partnerships for Profit') een best-seller. Misschien heeft het te maken met de slechte vertaling van de naam (origineel: 'The Connected Corporation'), maar gezien de nog geringe bekendheid in ons land lijkt het erop dat het boek in Nederland nog wordt onderschat.
    recensie
    Strategisch management
    17 augustus 1998
    Kees Visser
    2-3 minuten leestijd
    Kleine organisaties kijken vaak met veel ontzag naar grote organisaties. De grote jongens als Philips, Shell en Unilever mogen zich op meer bewondering en aandacht verheugen dan 'bedrijfjes' met slechts 100 werknemers, die vaak naamloos door het leven gaan. Toch biedt groot zijn niet alleen maar voordelen. Bureaucratie is toch vooral een kenmerk van grote, en niet van kleine ondernemingen, om maar een voorbeeld te noemen. David Hurst pleit in 'Crisis en vernieuwing' voor een herinvoering in grote organisaties van de waarden die kleine organisaties hun succes verschaffen.
    recensie
    Strategisch management
    11 augustus 1998
    Jaap Peters
    3-4 minuten leestijd
    'Dank dat u de moeite neemt deze recensie te lezen', lijkt me na het doornemen van 'Intuïtieve Strategen', een boek over de Japanse marketing-benadering een juiste wijze van begroeten van de lezer. Westerse bedrijven worden succesvol door bezuinigingen en reorganisaties die ten koste gaan van de werknemers. Bij bestaande bedrijven leidt het succes van de onderneming eerder tot ontslagen dan tot het aannemen van nieuwe mensen. 
    recensie
    Strategisch management
    18 mei 1998
    Kees Visser
    2-3 minuten leestijd
    Een steeds terugkerend thema in de managementliteratuur is het uitsluiten van het toeval. Managers trachten strategische modellen te implementeren om succes te behalen. Krampachtig proberen zij factoren die niet te beheersen zijn onder controle te krijgen.
    recensie
    Strategisch management
    18 mei 1998
    Ron Wijnstekers
    3-5 minuten leestijd
    Gebaseerd op zijn diepgravende onderzoek toont Mark Sirower aan dat ondernemingen vaak te veel betalen, en voorspelbaar niet de belofte realiseren van verbeterde prestaties en concurrentiekracht, in hun speurtocht in het verwerven van andere ondernemingen.
    recensie
    Strategisch management
    18 mei 1998
    Jeroen Kemperman
    3-4 minuten leestijd
    Nalebuff en Brandenburger hebben een goed boek geschreven. Ze hebben terecht geconstateerd dat er een gebrek is aan managementboeken die speltheorie toegankelijk en praktisch toepasbaar maken. Door een deel van dit gat te vullen in een boek met veel praktijkvoorbeelden, helpen zij macht en afhankelijkheidsrelaties met andere bedrijven te begrijpen en besturen.
    recensie
    Strategisch management
    17 mei 1998
    Kees Visser
    2-3 minuten leestijd
    Nadat de Canadese hoogleraar Henry Mintzberg de managementwereld verrijkte met boeken over wat managers werkelijk doen (1973), organisatiestructuren (1979) en macht in organisaties (1983), was strategische planning aan de beurt om onder de loep te worden genomen. Al in 1979 bestempelde Mintzberg deze term als een oxymoron.
    recensie
    Strategisch management
    17 mei 1998
    Kees Visser
    2-3 minuten leestijd
    Tot op de dag van vandaag heerst er in de academische literatuur een hevig debat over de vraag of strategisch management nut heeft. De Vlaamse auteur Aimé Heene ontwijkt deze vraag door te stellen dat strategisch management noodzakelijk is omdat het de manager zeer expliciet wijst op het waarborgen van de toekomst van de onderneming.
    recensie
    Strategisch management
    4 maart 1998
    Willem Vrakking
    3-4 minuten leestijd
    U kent ze natuurlijk wel de 'deliberate en emergent strategies' van Mintzberg en Waters, of de zeven 'survival strategies' van Vesper, of de tien 'archetypes strategieën' van Miller en Friesen, en natuurlijk de drie 'strategy making modes' van Mintzberg, of de vijf 'concurrentiestrategieën' van Porter, of de vier strategieën de bekend staan als de 'Adaptation approach' van Miles en Snow, of de zes 'product-marktstrategieën' van Wissema e.a.
    nieuws
    Organisatiekunde
    1 januari 1970
    Bertrand Weegenaar
    1-2 minuten leestijd
    Elke twee jaar verkiest een zeer select en hoogwaardig gezelschap internationale managementgoeroes de beste publicaties én initiatieven die het bedrijfsleven hebben geholpen of kunnen gaan helpen. De hoogste waardering gaat naar de beste ‘thinker’ van dat moment. 

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden