OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 68 van 1.415 resultaten
achtergrond
Organisatiekunde
9 februari 2004
Annegreet van Bergen
8-12 minuten leestijd
recensie
Strategisch management
8 februari 2004
Michiel Soeters
3-4 minuten leestijd
'Wie wat vindt heeft slecht gezocht.' Dat is een van de vele leuke en tot nadenken stemmende zinsneden, waarmee dit boek overgoten is. Het typeert de wijze waarop de auteurs de beperkingen van het traditionele 'McDonaldiserende' strategievormingsproces in kaart brengen. Jaap Peters en Rob Wetzels plaatsen vraagtekens bij alom onderwezen en gepraktiseerde strategievormingsmodellen aan de hand van recente en treffende voorbeelden die zowel leken als experts over de gehele wereld verbaasd hebben doen staan.
interview
Strategisch management
8 februari 2004
Annegreet van Bergen
8-12 minuten leestijd
Future management. Toekomstbeheersing. Voor buitenstaanders zijn het Grote Woorden. Niet voor Robert van Oirschot, auteur van het vorig jaar verschenen 'Future Management - De paradox van de beheersbare toekomst'.
recensie
Strategisch management
6 januari 2004
Hans Strikwerda
4-6 minuten leestijd
Prof. Richard D'Aveni is vooral bekend vanwege zijn boek Hypercompetition (1994), vertaald onder de titel 'Hyperconcurrentie' (1998). In dat boek beargumenteerde hij dat in essentie elke strategie op langere termijn onhoudbaar is. Ondernemingen moeten regelmatig met een nieuwe strategie komen. In zijn nieuwe boek komt D'Aveni met een heel ander verhaal, een verhaal vooral op een hoger niveau.
interview
Strategisch management
6 januari 2004
Annegreet van Bergen
8-11 minuten leestijd
Flexibel? Welke associaties roept het begrip flexibiliteit op? Als Henk Volberda tijdens een door Focus Conferences georganiseerde master class over 'De flexibele onderneming' deze vraag voorlegt aan de deelnemers, komen louter positieve beelden naar boven.
achtergrond
Strategisch management
6 januari 2004
Annegreet van Bergen
8-12 minuten leestijd
recensie
Strategisch management
4 januari 2004
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
In deze 4e druk van 'Instrumenten voor strategisch beleid' biedt de auteur een handzaam overzicht aan van beleidsinstrumenten ten behoeve van marktanalyses, doorlichten organisaties, opzetten ontwikkelmogelijkheden van een onderneming en het samenstellen van een strategisch plan.
interview
Strategisch management
3 november 2003
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
Toen ik 'Niets nieuws onder de zon en andere toevalligheden' van Jaap Peters en Rob Wetzels las, was ik net terug van vakantie in de Elzas.
recensie
Strategisch management
24 oktober 2003
Gert-Jan Hospers
Wie nog altijd in charismatisch leiderschap gelooft, is na lezing van dit boek voorgoed genezen. Topondernemingen oftewel 'visionaire bedrijven' moeten het niet hebben van een sterke CEO; hun succes ontlenen ze veeleer aan een tijdloze visie en aan BHAG's (Big, Hairy, Audacious Goals). De combinatie van die visie en ambitieuze doelen geeft topbedrijven de veerkracht om hun kern te behouden en zichzelf tegelijkertijd constant te vernieuwen. Dat was althans de bevinding van Collins en Porras in hun Amerikaanse managementbestseller 'Built to Last' (1994). Een tijdloos boek, zo blijkt: bijna tien jaar na dato is een zeer leesbare Nederlandse vertaling verschenen onder de titel 'Gebouwd voor de toekomst'.
achtergrond
Organisatiekunde
1 oktober 2003
Peter de Roode
8-12 minuten leestijd
recensie
Strategisch management
8 juli 2003
Rob Beltman
4-5 minuten leestijd
Dit boek stelt zichzelf tot doel een leidraad te geven voor 'het succesvol invoeren van een klantgerichte bedrijfsstrategie', getuige de ondertitel. De auteur wil vanuit de praktijk over de praktijk schrijven, hetgeen bij menig managementboek als excuus wordt gebruikt om de theorie links te laten liggen. Zo niet Sjors van Leeuwen, die in een goede en krachtige introductie CRM op een begrijpelijke manier en puttend vanuit verschillende goede literatuurbronnen neerzet.
recensie
Strategisch management
3 juni 2003
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Door de toegenomen concurrentie voor zowel producten als diensten is het tegenwoordig niet meer voldoende om een nieuw product op de markt te brengen om daarna achteroverleunend jarenlang winst te maken. Het gaat er volgens marketinggoeroe Trout niet om wat het product kan doen, maar wat u anders doet dan anderen, kortom differentiëren. In zijn boek 'Differentiëren moet je leren' geeft hij zowel een theoretische onderbouwing van de noodzaak tot differentiëren als veel voorbeelden en bruikbare tips.
achtergrond
internet en social media
9 april 2003
Alex Stoter
5-7 minuten leestijd
recensie
Strategisch management
3 februari 2003
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Als ieder nieuw boek iets moet toevoegen aan de bestaande bibliotheek over het desbetreffende onderwerp - een stelling die ik van harte onderschrijf - hoeft over het bestaansrecht van Richard Kochs 'Strategie' niet te worden getwist. Het boek hoort thuis temidden van de andere how-to-do's over strategisch management die de laatste jaren verschenen zijn, zoals 'Het Strategieboek' van Berenschot en Heenes 'Praktijkboek strategie'.
achtergrond
Algemeen management
9 januari 2003
André de Waal
5-8 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
9 januari 2003
Jaap Peters
6-8 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
9 januari 2003
Marc Buelens
7-10 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
9 januari 2003
Rombout van den Nieuwenhof
12-17 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
26 november 2002
André de Waal
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Organisatiekunde
26 november 2002
Maikel Batelaan
6-9 minuten leestijd