OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Strategisch management
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
Pagina 50 van 1.419 resultaten
recensie
Strategisch management
13 februari 2014
Carla Derijck
2-3 minuten leestijd
Stel je voor: Archimedes, Einstein, Newton en Pascal die in dezelfde tijd leven en werken. Die hun kennis delen en elkaar inspireren. Met dit prikkelende beeld introduceert Jan Jacob Bos zijn boek 'Noodzakelijke kennis'. Om vervolgens te stellen dat de huidige modellen over kennismanagement verouderd zijn. In dit boek leeft de gedachte dat kennis (delen) onlosmakelijk is verbonden met strategie. Hoe je de kennis van professionals dagelijks de strategie van de organisatie kunt versterken, wordt duidelijk aan de hand van zijn 9-indicatorenmodel.
nieuws
Organisatiekunde
12 februari 2014
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
The Innovator’s Dilemma van Clayton Christensen geldt sinds het verschijnen in 1997 als de gouden standaard voor het vernieuwingsbeleid van gevestigde bedrijven. In het boek waarschuwt de Harvard-hoogleraar voor ‘disruptieve innoveerders’: copycats met producten die weliswaar van mindere kwaliteit zijn dan het origineel, maar stukken goedkoper en daarmee bereikbaar voor de massa.
recensie
Strategisch management
14 januari 2014
Dick Bos
Het boek 'Klantgestuurde businessmodellen' van Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers staat vol met waardevolle tips. Het helpt je naar je eigen businessmodel te kijken en die eventueel te actualiseren. Belangrijke koepelbegrippen zijn merk en businessmodel, zij vormen samen een ijzerstrek duo. Bij het lezen verdween bij mij de concentratie af en toe en aan het einde moest ik de inleiding weer herlezen om de boodschap op te pakken.
recensie
Strategisch management
2 januari 2014
Rob van Nes
Portfoliomanagement is een onderwerp dat ten onrechte is onderbelicht in het strategisch denken van ondernemers en managers. Net zoals in de managementliteratuur. Er zijn wel modellen die in generieke handboeken over corporate strategy opduiken en de BCG-matrix doet het goed in de marketingopleidingen, maar echte diepgangontbreekt. Blij verrast was ik dus met het verschijnen van het boek 'Succesvolle portfolio's' van Martijn Laar, Klaas de Gier, Wouter de Wolf.
nieuws
Algemeen management
27 december 2013
Pierre Pieterse
6-8 minuten leestijd
Gepatenteerde blijvertjes onder de noemer ‘trends’ zijn ‘retro & authentiek’, vandaar dat we voor onze inventarisatie een authentieke klassieke glazen sneeuwbol (Franse vinding, circa 1800) een paar keer op zijn kop hebben gehouden waarna een hele sneeuwbui aan onmiskenbare trends naar beneden dwarrelde. We hebben de belangrijkste (management)ontwikkelingen er heel selectief dus arbitrair uitgepikt, te weten: mobiel, big data, Aandacht, balanseconomie en anders organiseren.
recensie
Strategisch management
20 december 2013
Erica Nijburg
We bevinden ons te midden van een consumentenrevolutie die vraagt om een nieuwe manier van werken. Ook al is iedereen nu wel bekend met het nieuwe werken, in 'Het einde van business as usual' geeft Brian Solis inzicht in de wijze waarop met name Amerikaanse bedrijven al experimenteren met klantenervaringen en klantenbinding.
nieuws
IT-management / ICT
19 december 2013
Bertrand Weegenaar
Strategy+ Business, is één van de toonaangevende managementbladen van Amerika, heeft zijn jaarlijkse lijst ‘best business books’ gepubliceerd. Toefje op de taart zijn altijd de juryrapporten die door talentvolle managementdenkers worden geschreven.
recensie
Strategisch management
4 december 2013
Nico Jong
Sommige studieboeken beschrijven strategisch management als een rationeel, formeel en geordend proces. Deze simplistische, economische benadering oogst inmiddels echter veel kritiek. Het strategisch managementproces is veel rommeliger door politiek, cultuur, interpretatieverschillen en de invloed van emoties. Organisatiedynamiek gaat over bewegende patronen in de tijd die te vinden zijn in de interactie tussen de mensen die samen de organisatie vormen. Bijvoorbeeld regelmatige patronen van afhankelijkheid en conformiteit of onafhankelijke patronen van agressie en niet naleven.
achtergrond
Algemeen management
28 november 2013
Pierre Pieterse
6-9 minuten leestijd
Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang! Zo wordt in Mr. Amazon onthuld dat een presentatie van Collins voorafgaand aan dit boek de aanzet is geweest voor Jeff Bezos om Amazon te focussen en zo het ‘vliegwiel’ (de zelfversterkende cyclus) in beweging te zetten.
opinie
Algemeen management
27 november 2013
Ernst ten Heuvelhof
3-4 minuten leestijd
Steeds meer ouders brengen hun kinderen per auto naar school. Lopen of fietsen vinden zij te onveilig voor hun kroost, vanwege, jawel, het drukke autoverkeer. Maar zo verhogen zij de onveiligheid waarover zij zich juist zorgen maken en jagen zij een volgende groep ouders met kinderen die het nog net wel veilig genoeg vonden om te lopen, ook de auto in waarmee het probleem verder verergert. Enzovoort enzovoort. De negatieve spiraal lijkt onstuitbaar.
recensie
Strategisch management
22 november 2013
Ingrid Spruit
Bepaalt een 'briljant' businessmodel het succes van een onderneming? Of helpt het juist 'briljante' ondernemingen te onderscheiden? In 'Briljante businessmodellen, een bijzondere benadering voor betere business' nemen Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer Op 't Hoog de lezer mee in hun fascinatie voor bedrijven die het anders doen en daarmee echt het verschil maken.
Hiervoor maken zij gebruik van zestien zorgvuldig gekozen, herkenbare cases en een goed onderbouwd en makkelijk hanteerbaar businessmodel. Een inspirerend boek voor (startende) ondernemers en managers op zoek naar eigenheid.
recensie
Strategisch management
20 november 2013
Joost Hagenaar
Gerco Rietveld biedt in 'Wat bezielt mijn klant!? - Ondernemen in onzekere tijden' een aantal creatieve antwoorden aan verkopers in BtoB die in deze recessie ervaren dat inkopers het inkoopspel vaak hard spelen op de prijs. Inkopers willen immers maximaal kosten besparen. Leveranciers die makkelijk meebewegen in verdere prijsverlagingen lopen het risico om te vallen, verliesgevende klanten brengen immers risico's met zich mee. Gerco Rietveld geeft als inkoopdeskundige een inkijk in de denkwerelden en karakters van inkopers en verkopers en neemt het in 'Wat bezielt mijn klant!?' vooral op voor verkopers. Hij geeft tal van tips en inzichten om het spel met de inkoper succesvol(ler) en leuker te maken.
recensie
Strategisch management
19 november 2013
Milou Engelaer
2-3 minuten leestijd
In mijn eerste week in de functie van adviseur bij Adviestalent, werd mij al de vraag gesteld die ik het meest vreesde: 'Jij hebt nog een frisse blik, hoe kijk jij daar tegenaan?' Een vraag die voor mijn gevoel eigenlijk betekende: zeg jij er eens iets creatiefs over, dat ons tot een inzicht brengt waar wij nog nooit over nagedacht hebben, dat inhoudelijk sterk en relevant is en bijdraagt aan de doelen die behaald moeten worden.
recensie
Strategisch management
15 november 2013
Robert Buisman
De eerste zin van dit boek is veelbetekenend: 'Wij zijn gefascineerd door organisaties die echt verschil maken voor klanten, aandeelhouders en medewerkers'. Het is de kern van het boek 'Briljante businessmodellen – Een bijzondere benadering voor betere business' van Kemperman, Geelhoed en Op 't Hoog. De auteurs hebben, met bijdragen van twaalf andere case-auteurs, een werk samengesteld dat zowel een conceptueel kader geeft als praktische verhalen biedt over succesvolle bedrijven.
achtergrond
Financieel management
14 november 2013
Jan Vis
12-17 minuten leestijd
nieuws
Internet en social media
12 november 2013
Bertrand Weegenaar
Waar de jeugd zich op zondag 10 november vergaapte aan de show van de MTV European Music Awards in Amsterdam, daar hielden business insiders hun hart vast voor de uitreiking van de Thinkers50 Awards in Londen op 11 november 2013.
interview
Strategisch management
31 oktober 2013
Ronald Buitenhuis
4-6 minuten leestijd
We weten al heel veel over kennismanagement, maar het is nu tijd voor de volgende fase. De puntjes moeten op de ‘kennis i’ worden gezet. Er is een koppeling nodig met de strategie van een organisatie en niet managers maar medewerkers moeten zelf de regie krijgen in het overdragen en vastleggen van kennis. Aldus betoogt kennismanager Jan Jacob Bos in zijn nieuwe boek Noodzakelijke kennis waarin hij zelf zijn kennis over kennismanagement overdraagt. ‘Vroeger was een manager slimmer in zijn vak dan de medewerker. Dat is niet meer zo.’
nieuws
Marketing
30 oktober 2013
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) heeft dit jaar 13 boeken geselecteerd die in aanmerking komen voor de PIM Marketing Literatuurprijs. De longlist bestond uit meer dan 50 marketingboeken.
interview
Leiderschap
30 oktober 2013
Hans van der Klis
11-15 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek Energy Boost voor jezelf, je team en je organisatie haalt Hans van der Loo het begrip ‘energie’ uit de mystieke hoek, om het zodoende te demystificeren. Hij laat zien hoe energie werkt en hoe je het energiepeil bij mensen kunt verbeteren. Hans van der Klis sprak uitgebreid met ‘Mr Energy’, over de staat van het Nederlandse bedrijfsleven, over het energiepeil van de Hollandse werknemer, en over ‘het nieuwe presteren’.
achtergrond
Strategisch management
25 september 2013
Pierre Pieterse
5-7 minuten leestijd
Op nummer 35 in de top-100 staat hét strategieboek der strategieboeken, nou ja, het logische vervolg op hét strategieboek der strategieboeken: Concurrentievoordeel (Competitive Advantage uit 1985) van Michael Porter dat dus het logische vervolg is op Concurrentiestrategie (Competitive Strategy uit 1980) dat op plaats 13 staat in onze top-100. In deel I gaat het om het wat, in deel II om het, zo weten we inmiddels, veel belangrijkere hoe.