OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Strategisch management

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Strategisch management

    Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiestrategie. Van Business Model Canvas en HPO tot scenarioplanning. Voor wie met de toekomst van organisaties bezig is.
    Pagina 48 van 1.419 resultaten
    interview
    Strategisch management
    13 oktober 2014
    Bert Peene
    6-9 minuten leestijd
    Onze samenleving bevindt zich in een kantelfase: van centraal geleid en top-down bestuurd naar bottom-up. In haar nieuwste boek, Wat bezielt ons?, schetst Lenette Schuijt een ontwikkeling waarin een eind lijkt te komen aan een periode waarin falend bestuur, slecht management, fraude en zelfverrijking de gewoonste zaak van de wereld waren. Nieuwe, horizontale verbanden winnen terrein en allemaal hebben ze één ding gemeen: de mens staat weer centraal
    recensie
    Strategisch management
    30 september 2014
    Justin van Lopik
    3-4 minuten leestijd
    Kees de Jong beschrijft in 'Groter groeien' zijn ervaringen met ondernemerschap, zijn worstelingen, fouten en oplossingen. Vier lezers beoordelen het boek.
    interview
    Communicatie en media
    29 september 2014
    Bert Peene
    5-7 minuten leestijd
    Strategieontwikkeling moet en kan sneller, interactiever. Dat is de mening van communicatiedeskundigen Betteke van Ruler en Frank Körver. Ze ontwikkelden daartoe een methode: Het Strategisch Communicatie Frame. In het gelijknamige boek presenteren ze het frame als ‘hulpmiddel voor ambitieuze professionals die met communicatie het verschil willen maken’. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs.
    recensie
    Communicatie en media
    22 september 2014
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Het ontwikkelen van een goede strategie moet sneller en interactiever, vindt Betteke van Ruler. Bovendien moet het resultaat op een A 4’tje kunnen. Daarmee vergroot je de effectiviteit van het uiteindelijke beleidsplan aanzienlijk. In haar boek Het Strategisch Communicatie Frame (‘Praktische methode voor strategieontwikkeling’) beschrijft zij een praktische methode die dat mogelijk moet maken. Vooral voor de communicatieprofessional, maar toch eigenlijk ook voor iedereen die beleid voor de lange(re) termijn moet maken.
    interview
    Algemeen management
    9 september 2014
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    De entertainmentindustrie wordt steeds afhankelijker van megahits, zegt de Nederlandse Harvard-hoogleraar Anita Elberse in Blockbusters. Het creëren van een kaskraker is inmiddels een doelbewuste strategie waarbij bijna het volledige productie- en marketingbudget naar slechts enkele projecten per jaar gaat. ‘De blockbuster-strategie zal ook tot de rest van het bedrijfsleven doordringen.’
    recensie
    Algemeen management
    3 september 2014
    Jeroen Ansink
    2-3 minuten leestijd
    Soms verschijnt er een businessboek waarbij je je afvraagt waarom het al niet veel eerder is geschreven. Hoewel er op managementgebied alleen al in de Verenigde Staten jaarlijks zo'n tienduizend nieuwe titels bijkomen, zijn er in het genre kennelijk nog steeds witte vlekken die moeten worden ingevuld. Scaling up excellence van Stanford-hoogleraren Robert Sutton en Huggy Rao is zo'n boek.
    interview
    Algemeen management
    2 september 2014
    Jeroen Ansink
    5-7 minuten leestijd
    Traditionele innovatietheorieën zijn achterhaald, zegt de Amerikaanse adviseur Larry Downes in Big Bang Disruption. Disruptieve innovaties verlopen niet meer via een geleidelijk proces, maar komen zo onverwacht dat ze gevestigde bedrijven binnen een mum van tijd kunnen wegvagen. ‘Wees bedacht op een dynamiek van mislukking, mislukking, mislukking, doorslaand succes.’
    opinie
    Algemeen management
    25 augustus 2014
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    In deze aflevering van Geboekstaafd: De top 3 van de grondlegger van de BITSing-methode en eigenaar van het bedrijf BiTS in Business in Amsterdam. Frans de Groot. Hij doceert aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en diverse hogescholen. De Groot heeft twintig jaar gewerkt aan de ontwikkeling van zijn methode.
    interview
    Advisering
    25 augustus 2014
    Pierre Spaninks
    6-9 minuten leestijd
    In twaalf jaar tijd publiceerde Nyenrode-hoogleraar Frank Kwakman vijftien managementboeken. Rode draad in zijn werk is het ondernemerschap van hoogopgeleide professionals. Zijn conclusie: het vak wint het nog te vaak van de business. ‘De opgave is toch om je klant beter te laten presteren.’
    interview
    Strategisch management
    19 augustus 2014
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    Kees de Jong blijft positief gestemd. Hij ziet meer en meer ondernemerschap in Nederland. Anderzijds mist hij de echte ambitie in ons land en ziet hij te weinig doorgroeiers. ‘Heb je als ondernemer geen groeiambitie, kun je beter op een gemeentehuis gaan werken’, aldus de serial entrepreneur.
    recensie
    Strategisch management
    8 augustus 2014
    Louis Thorig
    Markten worden complexer, instabieler en steeds minder voorspelbaar. Bedrijven hebben daarom te maken met voortdurende, vaak complexe veranderingen en hebben daar moeite mee. Vooral traditionele bedrijven zijn veelal gericht op het creëren van stabiliteit en niet op reageren op een instabiele complexe omgeving. In zijn boek ‘Doorbreek uw bedrijfscultuur’ ontwikkelt Rudy Snippe een nieuwe en originele vorm van bedrijfsvoering die voldoet aan de eisen van deze tijd.
    recensie
    Communicatie en media
    6 augustus 2014
    Margot van Trier
    Iedere zichzelf serieus nemende communicatieprofessional krijgt ermee te maken: het maken van strategische keuzes. En daarna? Belandt een plan in de la, of pak je het er bij elke grote beslissing bij om de neuzen de juiste kant uit te krijgen? Betteke van Ruler en Frank Körver nodigen je in ‘Het Strategisch Communicatie Frame’ uit om met dit nieuwe format om ‘een excellente communicatiestrategie’ te ontwikkelen, en deze te blijven ontwikkelen.
    recensie
    Strategisch management
    31 juli 2014
    Bertrand Weegenaar
    David Evans en Richard Schmalensee hebben in Catalyst Code een methode geanalyseerd die door menig entrepeneur gebruikt wordt: Het opzetten en uitvoeren van een tweezijdig businessmodel.
    recensie
    Strategisch management
    16 juli 2014
    Bert Peene
    3-5 minuten leestijd
    Middenmanagers vinden onvoldoende houvast in de veranderkundige literatuur. Tot die conclusie komt Alexander Groth nadat hij zich jarenlang verdiept heeft in veranderingsprocessen, en dan met name in de rol die daarin voor leidinggevenden in het middenkader is weggelegd. Met zijn boek Leiding geven aan verandering (‘Handboek voor de middle manager’) wil hij daarin verandering brengen. ‘Concreet change leadership’, daarover gaat het. Ofwel: hoe kun je in ingrijpende veranderingsprocessen effectief met gevoelens omgaan?
    recensie
    Strategisch management
    14 juli 2014
    Pierre Spaninks
    3-4 minuten leestijd
    Technologische ontwikkelingen die nu nog in de kinderschoenen staan zullen de wereld ingrijpend veranderen, betoogt Wim de Ridder in De ontdekking van de toekomst. Ook op de tijdgeest zullen ze een enorme impact hebben. Het volgende grote maatschappelijke conflict staat als het ware al op stapel. Tegelijkertijd is er een proces van vooruitgang gaande waar steeds meer mensen aan deelnemen.
    recensie
    Communicatie en media
    10 juli 2014
    Nico Jong
    Een van de meest gedevalueerde begrippen in de organisatiewereld is strategie. Als je het adjectief strategisch niet voor je functie of je dagelijkse werkzaamheden mag zetten, lijk je er niet bij te horen. Gek dat er dan zo weinig over is geschreven in de communicatieliteratuur. Voor de praktijkmens die ermee aan de slag moet, hebben Betteke van Ruler en Frank Körver een ontwikkelmethode beschreven, zowel gebaseerd op wetenschappelijke als op ervaringsinzichten.
    interview
    Strategisch management
    8 juli 2014
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    In De ontdekking van de toekomst verkent futuroloog Wim de Ridder de technologische ontwikkelingen die de wereld zullen veranderen. Veel leiders kunnen zich niet voorstellen hoe daarmee ook de tijdgeest verandert. Het volgende maatschappelijke conflict zit al in het systeem ingebakken. Tegelijkertijd is er sprake van een proces van vooruitgang waar steeds meer mensen aan deelnemen.
    nieuws
    Strategisch management
    2 juli 2014
    Bertrand Weegenaar
    1-2 minuten leestijd
    Strategie is een veelkoppig monster. Het is voor een (beginnend) managementstudent een lastig thema. Bedrijfsstrategieën, het strategieproces, marketingstrategie? Er zijn dikke boeken over geschreven en dat zal zo blijven.
    interview
    Strategisch management
    23 juni 2014
    Ronald Buitenhuis
    7-10 minuten leestijd
    Als er één sector is die de huidige politieke discussie dicteert, is het wel de zorg. De timing van het boek Briljante businessmodellen in de zorg, baanbrekende benaderingen voor een betere en betaalbare zorg, is derhalve in zichzelf ook briljant. Al ontzorgt het boek niet alle zorgproblemen, opvallend is wel dat het boek snel in de top van goed verkopende boeken is terechtgekomen.
    interview
    Algemeen management
    20 juni 2014
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Het managen van groei is een chaotisch proces dat voor elk bedrijf weer anders is, zegt Stanford-hoogleraar Robert Sutton in Scaling up excellence. Toch zijn alle succesvolle opschalingen het gevolg van bepaalde principes die telkens weer terugkomen. ‘De beste schaalvergroters zijn organisaties waarbij iedereen weet welke dingen heilig zijn en welke dingen taboe.’

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden