OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Organisatiekunde
Hier vindt u artikelen rond boeken over organisatiekunde. Van organisatiecultuur en lerende organisaties tot KPI's. Alles voor professionals die bezig zijn met organisaties.
Pagina 88 van 1.780 resultaten
achtergrond
Organisatiekunde
3 mei 2002
Hilde Veraart-Maas
7-10 minuten leestijd
achtergrond
achtergrond
Algemeen management
29 april 2002
Dino Gaya Walters
7-10 minuten leestijd
achtergrond
Organisatiekunde
29 april 2002
Hans Bakker
9-12 minuten leestijd
recensie
Organisatiekunde
13 december 2001
Peter de Roode
Dit is geen boek voor IT-nerds of software freaks. Geen HTML, Perl of Java. Maar 'gewoon' over strategie en implementatie. De techniek is het middel om het doel te bereiken, niet meer en ook niet minder. Goede technologie en goede leerprogramma's zijn dan ook niet voldoende in de ogen van de auteur voor een succesvol E-Learning programma. Vandaar dat 'zachte' factoren, zoals cultuur, communicatie en leiderschap uitgebreid aan bod komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het boek 'E-Learning' bedoeld is voor trainers, managers en consultants.
recensie
Organisatiekunde
8 oktober 2001
Iwan Basoski
4-6 minuten leestijd
Na het kassucces van 'De vijfde discipline' en het daarop aansluitende 'Vijfde discipline praktijkboek; komt Peter Senge, goeroe op het gebied van de lerende organisatie met een boek over verandermanagement.
recensie
Organisatiekunde
17 mei 2001
Henk Hogeweg
4-6 minuten leestijd
Over het verschil tussen managen en boerenverstand - Het is een bijzonder geschenk als je puur op gevoel een boek bestelt, dat vervolgens een goudmijn aan mogelijkheden bevat voor toepassing in de praktijk.
recensie
Organisatiekunde
18 april 2001
Joost Naafs
2-3 minuten leestijd
Kwaliteit en klantgerichtheid zijn veel gehoorde begrippen; soms weinig zeggend maar door iedere organisatie o zo gewenst. In het boek van De Beer wordt duidelijk dat de twee begrippen alles met elkaar te maken hebben.
recensie
Organisatiekunde
16 maart 2001
Jan Wouter van der Straaten
5-7 minuten leestijd
'Ze weten wel veel, maar ze kunnen zo weinig. . . ' Wat de leerdoelen bij opleidingen, en zeker bij beroepsopleidingen, moeten zijn, is al jaren onderwerp van discussie. Sinds 1996 kan deze discussie niet gevoerd worden zonder te kijken naar het zogenaamde 'competentieleren'
recensie
Organisatiekunde
4 februari 2001
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
Steeds meer nieuwe taken komen op het bord van het middenkader: integraal management, resultaatverantwoordelijkheid, ondernemerschap, regelmatige koerswijzigingen, snelle technologische ontwikkelingen, steeds kritischer consumenten, toenemende concurrentie. Top-down of bottom-up: zij passeren het middenkader als verbindingsfactor tussen strategie en uitvoering. De titel 'Het onmisbare middenkader' lijkt dan ook goed te zijn gekozen.
recensie
Organisatiekunde
6 september 2000
Hilde Veraart-Maas
4-5 minuten leestijd
De combinatie van veertig jaar advies- én wetenschappelijke ervaring levert in 'De bedrijfscultuur als ziel van de onderneming' unieke kennis op over de geheel eigen dynamiek van de organisatiecultuur. Wie hoopt instant recepten voor cultuurverandering te vinden in dit boek wordt teleurgesteld.
recensie
Organisatiekunde
9 mei 2000
Victor Blom
3-5 minuten leestijd
Algemeen: kennismanagement In de postindustriële samenleving zijn de traditionele productiefactoren arbeid, kapitaal, en grondstoffen naar de achtergrond verdrongen ten gunste van een nieuwe, bepalende productiefactor: kennis.
recensie
Organisatiekunde
29 maart 2000
Gertjan de Groot
4-5 minuten leestijd
Managers inspireren om te excelleren, dat is het doel van het derde deel van de serie voor managers van het Instituut Nederlandse Kwaliteit. Eén van de grootste Amerikaanse ondernemingen General Electric dient als voorbeeld.
recensie
Organisatiekunde
3 november 1999
Jeroen Kemperman
3-4 minuten leestijd
'Razendsnelle productontwikkeling' is geschreven voor projectleiders, lijnmanagers en professionals die de doorlooptijd in productontwikkeling willen verkorten. Hiertoe biedt het boek waardevolle aanknopingspunten die op een praktische en uiterst leesbare manier worden gepresenteerd.
recensie
Organisatiekunde
13 oktober 1999
Michael Pullens
3-5 minuten leestijd
Je kunt de spelopvatting van een voetbalteam beïnvloeden door het spelconcept (de organisatiestructuur), het opstellen van bepaalde spelers (het personeel) en de keuze van de aanvoerder (het management). Door te kiezen voor een spelconcept met vier aanvallers, schep je de voorwaarden voor aanvallend voetbal.
recensie
Organisatiekunde
30 september 1999
Jeroen Kemperman
3-4 minuten leestijd
Core capabilities en met name core competenties (kerncompetenties) zijn mooie krachtige woorden in een kennisgedreven maatschappij. Ze worden dan ook veelvuldig en soms 'uit de losse pols' gebruikt in discussies over de te voeren bedrijfsstrategie. Dit roept bij mij (en ik ben hier vast niet uniek in) altijd vragen op:
recensie
Organisatiekunde
17 mei 1999
Jeroen Bertrams
Kennismanagement is populair. Steeds meer organisaties beseffen dat de effectieve omgang met kennis een belangrijke invloed heeft op hun concurrentiepositie. Met het boek 'Kennis, mensen en organisaties' spelen Theo Groen en Jan Wouter Vasbinder in op deze ontwikkeling. Het boek, dat grotendeels is gebaseerd op praktijkervaring van de auteurs, gaat in vier delen in op het fenomeen 'kennis' binnen organisaties.
recensie
Organisatiekunde
29 maart 1999
Coert Visser
4-6 minuten leestijd
In '
recensie
Organisatiekunde
25 maart 1999
Michael Geerdink
5-7 minuten leestijd
'Wij zijn dit boek gaan schrijven omdat wij menen dat het een dwaasheid is organisaties vanuit verouderde ideeën te blijven benaderen.' Op deze wijze verantwoorden de auteurs in de inleiding hun missie voor het schrijven van het boek. Kennelijk doen managers, adviseurs en ander volk dwaas en moet het anders.
recensie
Organisatiekunde
25 maart 1999
Marian Willigenburg
3-5 minuten leestijd
Wie een aardig en niet al te ingewikkeld boek wil lezen over het veranderen van organisatieculturen zit goed met het boek 'Cultuurveranderingen in complexe organisaties' van Robert Scheltens. Hij rekent af met het vooroordeel dat iedere groep in een organisatie een team moet zijn om goed werk te kunnen leveren.