OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Non-profit

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Non-profit

    Podcasts op Managementboek.
    Pagina 20 van 466 resultaten
    recensie
    Non-profit
    4 november 2009
    Bram Kolk
    2-3 minuten leestijd
    Als nuchtere (Noord-)Nederlander frons ik regelmatig mijn wenkbrauwen bij het blijkbaar niet te temperen verlangen van (voormalige) overheidsorganen zich mee laten sleuren in de stroomversnelling van de marktwerking. Of het nu om reïntegratie gaat, energieleverantie, scholing of openbaar vervoer; blijkbaar ging dit in het verleden allemaal niet goed genoeg en is 'marktdenken' hier het toverwoord. Bij het verschijnen van 'De tien plagen van de staat' van Frank Ankersmit en Leo Klinkers dacht ik dan ook: 'Dat wordt smullen van een aantal sappige verhalen van mislukte privatiseringstrajecten'.
    recensie
    Non-profit
    2 november 2009
    Martin van 't Klooster
    Voor wie echt bezorgd is over hoe Nederland wordt geregeerd en wat er moet gebeuren om dat te verbeteren heeft de NRC de artikelen van Marc Chavannes samengevat in 'Niemand regeert'. Als correspondent in eigen land beschrijft Chavannes de Nederlandse 'marktstaat' en wat verzelfstandigde uitvoeringorganen doen of juist nalaten ('regeren is vooruitschuiven'). Maar hij schildert ook wat u als burger kunt doen om ons land werkelijk vooruit te helpen.
    recensie
    Non-profit
    14 oktober 2009
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Aandacht voor diversiteit is er altijd wel geweest, al is het maar in negatieve zin. In 'Aan de slag met diversiteit' kiest de auteur daarom voor een benadering die diversiteit niet ziet als een probleem maar als een oplossing. Daarmee neemt Azghari stelling en zet hij zich duidelijk af tegen populistische politici die van diversiteit een steeds groter probleem willen maken. De auteur heeft een heldere visie op diversiteit en geeft een aanzet om tot actie te komen.
    recensie
    Non-profit
    7 oktober 2009
    Peter Vermeulen
    Door middel van het boekje 'Leren en communiceren in de keten van de acute zorg' doen de auteurs Joke Mintjes-de Groot en Theo van Achterberg een poging om de communicatie tussen patiënten en zorgverleners te verbeteren. Maar is beter communiceren uit een boek te leren? Communiceren is ingewikkeld. Er zijn boeken vol geschreven over dit onderwerp en dan hoeven we over het aantal trainingen en cursussen nog maar te zwijgen. Patiënten goed begrijpen is zelfs weer een stuk moeilijker. Maar het goed leren 'lezen' en begrijpen van een traumapatiënt is de overtreffende trap en dus zeer gecompliceerd. Ofwel: communicatie voor gevorderden.
    recensie
    Non-profit
    19 augustus 2009
    Rob Hartgers
    2-3 minuten leestijd
    In Alles is anders in de zorg nemen Jaap Maljers en Willem Wansink geen blad voor de mond. Medisch specialisten zijn geldwolven, ziekenhuizen zijn levensgevaarlijk en worden gerund door laffe bestuurders, en de huisartsensector gedraagt zich als een middeleeuws gilde. Volgens de auteurs, de één medisch journalist en de ander zorgondernemer, moet de Nederlandse zorgsector flink worden opgeschud. De patiënt verdient meer keuzevrijheid, ziekenhuizen moeten efficiënter gaan werken en zich meer specialiseren, en zorgverzekeraars moeten gebruik maken van hun inkoopmacht.
    recensie
    Non-profit
    12 augustus 2009
    Peter Vermeulen
    Als u werkzaam bent in de ouderenzorg, zal dit boek u aan het denken zetten. 'Kleinschalige woonzorgvoorzieningen voor ouderen' is volgens auteur Leon Goossens een vanuit bedrijfskundig perspectief geschreven boek. 'Het zal u met andere ogen laten kijken naar de ouderenzorg en u helpen om een steentje bij te dragen aan een verdere, nieuwe ontwikkeling ervan.' Maar stelt de auteur hier zich niet wat te grootschalig op?
    recensie
    Non-profit
    6 augustus 2009
    Pierre-Ine Mattheussens
    3-5 minuten leestijd
    We leven in een multiculturele samenleving. Hoe - professioneel - om te gaan met de diversiteit staat al jaren hoog op de agenda van dienstverlenende organisaties en overheden. Professionals vragen zich af hoe zij contact kunnen maken met de ander. Zij hebben behoefte aan meer kennis van culturen om zo hun klant beter te kunnen helpen. 
    recensie
    Non-profit
    4 augustus 2009
    Sonja van Vliet
    5-7 minuten leestijd
    'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis'. Een recensie over een boek dat veel stof heeft doen opwaaien in de zorgsector. Een boek met een aansprekende titel waarin op goed leesbare wijze handvatten worden aangereikt om de patiënt centraal te zetten. Een boek waarvan wordt gezegd dat het ook breder inzetbaar is dan de zorg, en ik kan mij daarin vinden.
    recensie
    Non-profit
    24 juli 2009
    Marius van Rijswijk
    2-3 minuten leestijd
    De pocket 'Coördineren en samenwerken' van Theo Wijnen zoomt in op enkele belangrijke taakelementen en vaardigheden van de leidinggevende, waarvan verwacht wordt dat hij die adequaat uitvoert. Het geeft een overzicht van de belangrijkste theorieën over coördineren en samenwerken.
    recensie
    Non-profit
    24 juli 2009
    Laurens Baas
    3-5 minuten leestijd
    'Alles is anders in de zorg' heeft de ondertitel: 'Over bizarre budgetten, perverse regels en prima donna's'. Treffender, maar ook gekleurder, hadden de auteurs hun mening over wat anders is in de zorg niet kunnen verwoorden. 
    recensie
    Non-profit
    20 juli 2009
    Peter Vermeulen
    Vacante verantwoordelijkheid is een begrip dat auteur Roel Steenbergen introduceert. Hij licht in 'Vacante verantwoordelijkheid in het ziekenhuis' vooral zijn besturingsfilosofie toe. Steenbergen is een ervaren bestuurder die het omverwerpen van het twee-schoorstenenmodel en het bouwen van bruggen tussen de eilandenrijken binnen ziekenhuizen tot zijn handelsmerk heeft gemaakt. Een theoretisch boek met praktijkvoorbeelden. De filosofie van Steenbergen zet je tot denken en geeft je tools om hiermee aan de slag te gaan.
    interview
    Leiderschap
    1 juli 2009
    Walter van Hulst
    11-15 minuten leestijd
    Er gaat een frisse bries door zorgland. Gastvrijheid en humane zorg zijn opeens hot topics. De wind komt vooral uit het buitenland aanwaaien, vanuit Zweden en de VS, met namen en concepten als Hostmanship, magneetziekenhuizen en Planetree. Ook de Amerikaanse auteur Fred Lee vindt veel weerklank met zijn ‘Disney-denken’. Is er een omslag gaande vanwege een veranderende visie op de zorgorganisatie, of juist vanwege de marktwerking en de krappe arbeidsmarkt voor zorgprofessionals? Hoe het heet, waar het vandaan komt, waarom het wordt ingevoerd en hoe, het zal patiënt uiteindelijk een zorg zijn. Zolang hij eindelijk echt centraal staat en in zijn ogen de behandeling krijgt die hij verdient.
    interview
    Non-profit
    24 juni 2009
    Rob Hartgers
    4-6 minuten leestijd
    Medisch specialisten graaien net zo hard als bankiers en het is niet erg om af en toe een ziekenhuis failliet te laten gaan. In het boek Alles is anders in de zorg trappen Jaap Maljers en Willem Wansink flink wat heilige huisjes omver. Ze pleiten voor ‘marktwerking met een sociaal gezicht’.
    recensie
    Non-profit
    17 juni 2009
    Ben Kuiken
    1-2 minuten leestijd
    In het jaar 2050 is een derde van de Nederlandse bevolking van niet-Westerse afkomst. Daar moet u dus wat mee, want dat betekent dat een derde van uw klanten, medewerkers en leveranciers van huis uit een andere cultuur heeft meegekregen. In het boek Aan de slag met diversiteit geeft Youssef Azghari praktische tips.
    recensie
    Non-profit
    5 juni 2009
    Joost van Driessen
    De ondertitel 'Handboek voor opsporen en oplossen van overbodige bureaucratie' geeft velen een warm gevoel. Een zware belofte, maar de Kafkabrigade gaat die strijd aan. De aanpak staat in 'Kafka in de polder', een handzaam boekje over de samenwerking tussen verschillende instanties. Het verminderen van bureaucratie binnen één instantie of in het gedrag van individuen is niet het doel van Jorrit de Jong en zijn coauteurs. Dat is jammer, want hun methode leent zich er juist uitstekend voor!
    recensie
    Non-profit
    3 juni 2009
    Peter Vermeulen
    3-4 minuten leestijd
    De hedendaagse specifieke aard van zorg lijkt te botsen met de bedrijfsmatige aanpak en marktgerichte aansturing die noodzakelijk is. Door het steeds groter worden van zorgorganisaties en de toenemende specialisatie vraagt men zich steeds meer af of je van zorgbestuurders en eindverantwoordelijke leidinggevenden van zorgorganisaties kunt verwachten dat zij besturen op afstand. 
    recensie
    Non-profit
    20 mei 2009
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Hoe tegenstrijdig kan een titel zijn; 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis', een pretparkicoon die er op uit is om mensen plezier te laten beleven en een ziekenhuis waar verdriet, pijn en onzekerheid de boventoon voeren. Wordt dat niet een misplaatste combinatie? Met de ondertitel zwakt Fred Lee de zaak iets af; '91/2 dingen die u anders zou doen'. Het gaat dus over een beperkt aantal aanpassingen om het goede van de een bij de ander te implementeren. Daar zou wat in kunnen zitten, het zijn tenslotte allebei dienstverlenende organisaties.
    recensie
    Non-profit
    14 mei 2009
    Peter Vermeulen
    Volgens het Burgerlijk Wetboek is een stichting een door een rechtshandeling in het leven geroepen rechtspersoon, die geen leden kent en beoogt met hulp van een daartoe bestemd vermogen een in de statuten vermeld doel te realiseren. Nederland is rijk aan stichtingen, met minstens evenveel bestuurders. Deze bestuurders zijn verantwoordelijk en aansprakelijk voor hun stichting. Maar wat moet een bestuurder nu eigenlijk echt weten? En waar moet hij voldoende van af weten om uit te besteden? Deze twee vragen vormden de basis voor het 'Handboek stichtingbestuurder' van Els Ebels.
    recensie
    Non-profit
    12 mei 2009
    Peter Vermeulen
    Volgens de auteurs van 'Ketens in de langdurige zorg' is er in de gezondheidszorg sprake van een merkwaardige paradox. Naarmate de Nederlandse gezondheidszorg sneller en efficiënter in staat is om levensbedreigende ziekten te genezen, komen er steeds meer mensen met complexe, langdurige aandoeningen. Maar hoe kunnen we er nu voor zorgen dat de vereiste kwaliteit behouden blijft voor de langdurige zorg? En net zo belangrijk: Kunnen we dit beheersbaar en betaalbaar houden? Jeroen Schumacher, Theo Konijn en Henk Nies geven in 'Ketens in de langdurige zorg' antwoord op deze vragen. Ook is er antwoord op de vraag welke rol u en ik kunnen spelen in deze ontwikkeling.
    recensie
    Non-profit
    8 mei 2009
    Peter Vermeulen
    'De gepassioneerde zorgprofessional' is een bijzonder boek te noemen. Het bevat namelijk acht verschillende interpretaties van het proefschrift 'The Eventmaker' van Chris Kuiper. De acht bijdragen worden vooraf gegaan door een samenvatting van dit proefschrift. Door deze opzet ontstaat er iets bijzonders. Namelijk negen keer hetzelfde 'verhaal' bekeken en beschreven door de diverse gekleurde brillen van professionals. Hierdoor ontstaat er een bijzonder boekwerk bestaande uit negen verschillende verhalen over hetzelfde onderwerp.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden