OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Mens en maatschappij
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 36 van 711 resultaten
recensie
Mens en maatschappij
30 juni 2008
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
In Hitte toont de Brit Georges Monbiot aan dat Groot-Brittannië in 2030 negentig procent van zijn CO2-uitstoot teruggebracht kan hebben, en dat zonder welvaartsverlies. Belangrijkste ingrediënten: een politiek die durft en een burger die meedenkt. Nu ook in Nederland.
achtergrond
Mens en maatschappij
19 mei 2008
Steven de Jong
8-11 minuten leestijd
De enige die nog gelooft in Hillary Clinton, is Hillary Clinton zelf. Ze lijkt in te spelen op het zogenaamde 'bandwagon-effect', de idee dat kiezers liever nog op een winnaar stemmen dan op de kandidaat van hun voorkeur. Terwijl alles erop wijst dat ze de strijd van Obama niet meer kan winnen, blijft ze zich presenteren als de winnende kandidaat. Maar Will Tiemeijer, onderzoeker van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), betwijfelt in zijn boek Wat 93,7 procent van de Nederlanders moet weten over opiniepeilingen of dat bandwagon-effect wel bestaat.
nieuws
Mens en maatschappij
16 mei 2008
Steven de Jong
1-2 minuten leestijd
Alles wijst erop dat Hillary Clinton de strijd tegen Barack Obama niet meer kan winnen. Toch weerhoudt dit de voormalige first lady er niet van zich te blijven presenteren als de winnende kandidaat. “This thing is far from over”, was dan ook de strijdvaardige reactie van campagnemanager Terry McAuliffe op John Edwards’ steun aan Barack Obama.
recensie
Mens en maatschappij
14 mei 2008
Jaap Hollaar
Auteur Peter Swanborn schreef diverse boeken op methodologisch gebied. Dit boek 'Methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek' gaat over de manier waarop in deze wetenschappen gezocht wordt naar een antwoord op de onderzoeksvragen. 'Methodos' betekent immers: 'de weg waarlangs'. Een praktisch geschreven boek over het doen van sociaal-wetenschappelijk onderzoek.
recensie
Mens en maatschappij
13 mei 2008
Jaap Hollaar
'Basisboek sociaal onderzoek' is geschreven door de auteur Peter Swanborn. Hij schrijft regelmatig op dit boeiende terrein. Leerboeken op dit gebied veranderen snel, overeenkomstig het vakgebied. De auteur heeft in een bestek van ongeveer driehonderd pagina's aangegeven wat belangrijk is en wat niet. Een boek voor degenen die zicht willen krijgen op sociaal onderzoek en op de belangrijkste keuzeproblemen waarvoor onderzoekers in de praktijk komen te staan.
recensie
Mens en maatschappij
3 maart 2008
Vincent Janssen
3-5 minuten leestijd
Als startende projectleider op zoek naar kennis en handvatten is het een grote kunst om niet te verdrinken in de enorme hoeveelheid literatuur die over het managen van projecten beschikbaar is. Hele en halve apostelen propageren in vuistdikke boeken hun projectevangelie, waarbij de één zich voorbijstreeft in het overstructereren van projecten en de ander wel bijzonder veel aandacht besteedt aan menselijke verhoudingen. Leida Schuringa creëert met 'Projectmatig werken' hierin een prettige trendbreuk. Open, toegankelijk en niet nodeloos ingewikkeld zijn de trefwoorden voor dit boek.
achtergrond
Algemeen management
22 augustus 2006
Walter van Hulst
8-11 minuten leestijd
interview
Mens en maatschappij
3 augustus 2005
Walter van Hulst
8-11 minuten leestijd
De calvinistische cultuur heeft zijn langste tijd gehad. Nederland zal fors islamiseren en Aziatiseren. Het belang van de staat neemt af, bevolkingsgroepen winnen terrein - tribalisering dus.
recensie
Mens en maatschappij
12 juni 2005
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Mijn eerste indruk toen ik 'Megatrends Nederland' in mijn handen hield was: een fraaie, liefdevolle en kleurrijke uitgave. Een weloverwogen lay-out. Een zachte kaft waar je zelfs een beetje in kunt duwen.
achtergrond
Algemeen management
4 augustus 2004
Walter van Hulst
7-10 minuten leestijd
recensie
Financieel management
18 september 2003
Henk Hogeweg
In veel bedrijven is het budgetseizoen voor 2004 weer begonnen. Budgetverantwoordelijken besteden vele uren aan vooruitkijken alvorens zich vast te leggen op het prestatiecontract voor het volgende boekjaar. Waarom gaan we toch ieder jaar weer verder met deze onbevredigende cyclus? Volgens André de Waal moeten we ontwikkelen naar het model 'Beyond Budgetting' en geen tijd meer steken in het budgetteren.