De Zaak Mallorca
Een onthullend onderzoek naar een van de meest geruchtmakende rechtszaken van de laatste jaren
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789400411982Samenvatting
In de vroege ochtend van 14 juli 2021 raakt de 27-jarige Carlo Heuvelman dodelijk gewond na een avondje stappen op Mallorca. Een vechtpartij wordt hem fataal. Een daad van zinloos geweld die maandenlang het nieuws beheerst. De ophef is dan ook groot als drie jaar later, na een lang en ingewikkeld politieonderzoek, niemand van de negen verdachten – een groep vrienden uit het Gooi – schuldig wordt bevonden aan zijn dood.
Hoe kan dat? Eén van hen moet toch de fatale klap uitgedeeld hebben? Hebben de Gooise vrienden – volgens sommigen rijkeluiskindjes met dure advocaten – elkaar de hand boven het hoofd gehouden? Waarom is het bewijsmateriaal niet voldoende geweest voor een veroordeling? Heeft het Openbaar Ministerie steken laten vallen? Door wie werden getuigen geïntimideerd?
Gebaseerd op het 4000 pagina’s tellende politiedossier – vol politieverhoren, verklaringen van verdachten en getuigen, afgeluisterde gesprekken, appjes en het verslag van een undercoveroperatie – zoekt Maarten Kolsloot naar antwoord op die vragen. De Zaak Mallorca is daarmee niet alleen het verhaal van een tragische dood, maar ook een onthullend onderzoek naar een van de meest geruchtmakende rechtszaken van de afgelopen jaren.
Trefwoorden
rechtszaak geweld mallorca true crime onderzoeksjournalistiek bewijsvoering strafrecht uitgaansgeweld dossieronderzoek groepsdruk politieonderzoek getuigenverklaringen groepsverantwoordelijkheid alcoholgebruik zinloos geweld vakantiegedrag jongeren mediaberichtgeving getuigenintimidatie bewijslast rechtvaardigheid groepsloyaliteit openbaar ministerie reconstructie camerabeelden afgeluisterde gesprekken undercoveroperaties sociale klasse dood door schuld digitaal bewijsmateriaal
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan