Hocus pocus?
Organisatieproblemen ontrafelen, duurzaam impact maken
Paperback Nederlands 2025 1e druk 9789083377490Samenvatting
Je hebt een opdracht, project of casus waarin je een organisatieprobleem moet oplossen. Hoe voorkom je dat je te snel conclusies trekt en een oplossing presenteert waarop niemand zit te wachten? Of erger, dat je een advies schrijft
dat in een bureaula verdwijnt?
Dit boek helpt je om je grondig te oriënteren en duurzaam impact te maken op organisatieproblemen door samen met betrokkenen te ontdekken wat er echt speelt. Je zult merken: de eerste definitie van het probleem is nooit de definitie van het probleem.
Het boek vult niet alles voor je in, maar zet aan tot nadenken, experimenteren en veranderen. Twee vragen staan centraal:
1. Waarom is dit een probleem? Deze vraag richt zich op het legitimeren van het probleem door het in kaart brengen van oorzaken, gevolgen en context.
2. Waarom zal mijn aanpak duurzaam impact hebben? Deze vraag helpt om een effectieve aanpak te ontwikkelen, met aandacht voor merkbare veranderingen in denken, doen en voelen bij betrokkenen.
In tien stappen kom je van een eerste beeld naar een onderbouwd beeld van het probleem en een concrete aanpak. Bij elke stap bedenk je, met behulp van de aangereikte vragen, wat je moet weten en wie je moet meenemen. Geen HOCUS POCUS, maar een praktische combinatie van kritisch denken, systematische analyses, stakeholdersparticipatie, praktische oplossingen en concrete interventies.
Bij dit boek is materiaal beschikbaar waarmee studenten hun duurzame impact op organisatieproblemen kunnen uitwerken. Ook is er extra materiaal beschikbaar voor docenten die het boek gebruiken in hun lessen.
Jan Willem Nuis is onderzoeker en docent Human Resource Management bij de Christelijke Hogeschool Ede.
Trefwoorden
organisatieproblemen probleemanalyse verandermanagement impact maken stakeholdersanalyse praktijkgericht onderzoek organisatieverandering hocus pocus projectaanpak probleemoriëntatie organisatieadvies participatief werken withness-denken aboutness-denken systeemdenken organisatiekunde kritisch denken dialoog projectmanagement veranderinterventies deliverables organisatieanalyse probleemhypothese interne analyse externe analyse veranderkundige analyse organisatiedynamiek probleemdefinitie onderzoeksmethoden social constructionism
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan