

Mr.drs. M.L. Hendrikse is directeur van het UvA Amsterdam Centre for Insurance Studies (ACIS), opleidingsdirecteur van de Master Verzekeringskunde van de UvA Amsterdam Business School, universitair hoofddocent privaatrecht aan de Universiteit van Amsterdam, universitair hoofddocent privaatrecht aan de Open Universiteit Nederland, universitair hoofddocent verzekeringsrecht aan de Universiteit Utrecht en rechter-plaatsvervanger in de Rechtbank Utrecht.
Meer over de auteursThe New Netherlands Financial Services Complaints Tribunal (KiFiD)
Complaints settelements in the financial services market in the Netherlands
Paperback Engels 2007 1e druk 9789077320488Samenvatting
In Nederland is het de structuur voor alternatieve geschillenbeslechting op het gebied van financiële dienstverlening drastisch veranderd. Bestaande structuren zijn ondergebracht bij een nieuw instituut: het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit boek gaat in op de ontwikkeling van het KiFiD binnen de Europese regels voor alternatieve geschillenbeslechting en mediation en vergelijkt dit met de regelingen in landen zoals Engeland, Duitsland en Spanje.
In 2005 hebben de representatieve organisaties van vergunninghouders Wet Financiële Dienstverlening een verklaring ondertekend waarin de intentie is uitgesproken één klachteninstituut te realiseren voor de financiële dienstverlening voor zo ver de aangesloten bedrijven vallen onder de reikwijdte van de Wet financiële dienstverlening (Wfd): het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD).
Binnen het KiFiD is voor consumentenklachten op het terrein van de financiële dienstverlening ruimte voor bemiddeling (Ombudsmanfunctie) en het buitengerechtelijk beslechten van geschillen (beoordelingsfunctie). Het KiFiD werd op 1 januari 2007 gepresenteerd en trad in werking vanaf 1 april 2007.
Dit boek (oorspronkelijk een preadvies) handelt over de juridische randvoorwaarden voor geschillenbeslechting bij financiële dienstverlening en met name bij het inrichten van het KiFiD. Centraal daarbij staat de vraag welke beperkingen en mogelijkheden deze randvoorwaarden (die zowel van nationale als van Europese oorsprong zijn) bieden.
Dit boek is een vertaling van het 2006 verschenen preadvies: 'Naar een Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Preadvies voor de Stichting Klachteninstituut Financiële Dienstverlening 2006'.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Jac Rinkes
Inhoudsopgave
1.1 Introduction
1.2 KiFiD (Financial Services Complaints Tribunal) and the Financial Services Act (Wfd)/Financial Supervision Act (Wft)
1.3 The definitions of 'complaint' and 'dispute'
1.4 The relation between regular courts jurisdiction, supervision of conduct and alternative disputes settlement
1.5 The (subdistrict) court judge as an alternative for a disputes committee
1.6 Alternative Dispute Resolution (ADR) in one or two phases?
1.7 Handling of complaints and the duty to provide information
1.8 Disciplinary rules and disciplinary proceedings
1.9 Transparency
2. Dispute settlement bodies in the financial sector
2.1 Insurance Complaints Board Foundation
2.2 Disputes Committee for the Banking Industry
2.3 Complaints and Disciplinary Committee DSI/Appeals Committee DSI
3. Comparative legal perspective
3.1 Ombudsmann für (private) Versicherungen (Germany)
3.2 Financial Ombudsman Service (United Kingdom)
3.3 Sistema Arbitral/Comisionados para la Defensa de Servicios Financieros/Defensor del Cliente (Spain)
4. European preconditions for alternative disputes settlement in the financial service industry
4.1 EU perspective on disputes settlement
4.2 Art. 6 of the European Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms ('the Convention')
5. Disputes and complaints settlement regulations in the Netherlands financial services branch
5.1 General remarks
5.2 Bfd (Financial Services Regulation)
5.3 (Draft) Bgfo (Financial Institutes Conduct Supervision Regulation)
5.4 Comments
6. Options for setting up KiFiD (the Financial Services Complaints Tribunal)
6.1 Introduction
6.2 Variant 1: The coexistence of an Ombudsman, a disputes committee and a disciplinary committee
6.3 Variant 2: An Ombudsman, a disputes committee and a disciplinary committee also operating as an appeals authority
6.4 Variant 3: An Ombudsman alongside an institution that fulfils both the disciplinary as well as the disputes handling function
6.5 Variant 4: An Ombudsman alongside an institution performing both disciplinary and disputes settling functions; the latter two functions being clearly defined
6.6 The definitive form of KiFiD
6.7 Final remarks
Summary
Annex 1 KiFiD, Financial Services Complaints Tribunal
Annex 2 Regulation Financial Services Complaints Tribunal (KiFiD)
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan