

Kelli van der Waals (1984) is journalist. Ze schrijft voor Vrij Nederland en de Volkskrant over populaire cultuur en de plek van technologie in ons leven.
Meer over Kelli van der WaalsKoud water
Hoe te leven in het digitale tijdperk
Paperback Nederlands 2021 1e druk 9789045044552Samenvatting
Kelli van der Waals schrijft al jaren over de invloed van technologie en digitalisering op onze levens. 'Een ware samenlevings diagnostica' wordt ze genoemd, vanwege haar vermogen om deze veranderende, wonderlijke tijd te duiden en te ontrafelen. In 'Koud water' kijkt ze naar zichzelf, naar haar medemens en hoe die vorm krijgt in de populaire cultuur – van koudwaterzwemmers en woonminimalisten tot Swapfietsers en Jennifer Aniston.
Ze ziet hoe we lijf, omgeving en voorkomen optimaliseren als wapen tegen een onzekere wereld. Hoe vrouwen proberen meisjes te blijven, en wat de on demand-economie doet met ons verantwoordelijkheidsgevoel. Hoe sociale technologie ons bijeenbrengt én uit elkaar drijft, ons tegelijk een breder en verknipter beeld van de wereld (en van onszelf) geeft.
Dat we maar mondjesmaat erkennen dat de wereld die ons ooit was voorgehouden er niet van is gekomen. Een winner takes all-wereld is bepaald geen ideaal, maar wie niet meedoet is sowieso een verliezer. Hoe te leven in dit digitale tijdperk?
Trefwoorden
social media digitalisering authenticiteit zelfbeeld millennials internet identiteit online cultuur technologie doomscrollen maatschappij lifehacks adulting on demand-economie complotdenken schoonheidsidealen bubbels digitaal welzijn minimalisme digitale identiteit instagram consumentisme tiktok productiviteit zelfoptimalisatie influencers digitale detox algoritmes plastische chirurgie generatieverschillen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Er de shit uit melken
Koud water 19
In de Mirror 26
Productiviteitsporno 32
Kalokagathia 41
2 Authenticiteit in het digitale tijdperk
Lumberseksueel 49
Winkelen bij Dille & Kamille 56
De nieuwe dominante schoonheidsleer 60
De verleiding van de online meerderheid 65
Het wegwerpservies van de sociale ervaring 68
3 Sociale media en ik: de strenge, vervor -
mende, verleidelijke smartphonespiegel
Online consumeerbaar eenmansbedrijf 77
Zelfportretjunks 85
De plastisch fantastische droom 90
Buik 96
4 Sociale media en zij: het netelige dorpsplein
van het internet
Openbaar plein 103
Complotdenken onder de lifestylesluier 106
Toen ik even uit mijn bubbel stapte 119
Het welles-nietes van het internet 122
Koud Water_Waals_1e druk_V2.qxp 12-10-2021 16:39 Pagina 7
Sociale ontwrichting als persoonlijk
verdienmodel 128
5 Twee lifehacks, voor het tegenwicht
Lifehack 1: stop het doomscrollen 133
Lifehack 2: word onafleidbaar 138
6 Sociale media & wij: onze favoriete
platforms op hun best
Yas queen! 145
Realtime 149
Dunbars getal 154
Een paar verbindende hashtags 159
De revolutie wordt niet geïnstagramd 164
Wordt de revolutie dan geTikTokt? 169
7 Adulting: doen alsof je alleen maar
volwassen lijkt
Adulting 175
Het sterke staaltje commerciële curling van
Swapfiets 180
8 Arm doen/rijk zijn
Noodzakelijk minimalisme 189
De tragiek in Funda Makeovers 197
Steenrijk, straatarm 200
Losers in lockdown 206
Generationeel gaslighting 209
9 Het einde van de millennialdroom
Het einde van de Millennialdroom 217
Dankwoord 233
Bronnen 234
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan