

Bill George bekleedde ruim 30 jaar topfuncties in het bedrijfsleven, onder andere bij Medtronic en is nu professor aan de Harvard Business School.
Meer over Bill GeorgeLeiderschap en integriteit
De ervaring van een succesvolle CEO met corporate governance
Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789025419202Samenvatting
In het licht van alle bedrijfsschandalen zoals dat van Ahold in Nederland, is er in toenemende mate aandacht voor de integriteit en betrouwbaarheid van topmanagers. Bill George is een van de weinige ceo's die corporate governance en verantwoord ondernemen tot focus van zijn onderneming heeft gemaakt. George richtte Medtronic op, een zeer succesvol technologiebedrijf waar onder meer de pacemaker is uitgevonden en leidde dit volgens de principes van integer leiderschap. In dit boek beschrijft hij de vijf kwaliteiten die een leider zou moeten bezitten: (1) een doel; (2) waarden; (3) goede relaties; (4) zelfdiscipline en (5) compassie. Hij vult die concepten in tot een systematisch overzicht van zijn ervaringen, dat de lezer in staat stelt ook met integriteit leiding te kunnen geven.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Vooraf: Een nieuwe generatie leiders
Inleiding: Waar zijn de echte leiders gebleven?
Deel 1 - Een authentieke leider worden
1. Leiderschap is geen kwestie van stijl, maar van authenticiteit
2. De transformatie van leiders
3. Een evenwichtig leven leiden
Deel 2 - Een authentiek bedrijf opbouwen
4. Een missie motiveert, geld niet
5. Waarden liegen niet
6. Het is de klant, sufferd!
7. Niet alles draait om de CEO
8. Welke nettowinst: die van de klanten of die van de aandeelhouders?
Deel 3 - De vuurproef van de markt
9. Zeven doodzonden: Valkuilen voor groei
10. Hindernissen overwinnen: niets mag je in de weg staan
11. Ethisch dilemma: Pas je vooral niet aan
12. Innovatie vanuit het hart
13. Overnames draaien niet alleen om geld
14. Aandeelhouders komen op de derde plaats
Deel 4 - Meer dan alleen nettowinst maken
15. Governance is governance
16. Je nek uitsteken.
17. Je opvolging voorbereiden... en verdergaan
Epiloog: Als ik het niet doe, wie dan? Als het niet nu gebeurt, wanneer dan?
Financiële resultaten van Medtronic
Literatuur
Dankwoord
Over de auteur
Register
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan