Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 55% korting
,

De winst van vrede

Multinationals in conflictgebieden

Paperback Nederlands 2004 1e druk 9789025416669
Dit product is niet leverbaar
VOORDEEL - 55% korting

Samenvatting

In 'De winst van vrede' werpen Bais en Huijser licht op de gecompliceerde verhoudingen tussen multinationals, niet-gouvermentele organisaties zoals Amnesty International en landen die opkrabbelen uit een oorlogs- of andere crisisituatie. Multinationals staan vaak in een kwaad daglicht om hun activiteiten in conflictgebieden; vaak onterecht.

Directeur Birma van Premier Oil: "Iedereen vindt dat bedrijven hun invloed moeten aanwenden bij overheden. Maar in Azië kost het veel tijd om vertrouwen te winnen."
ING-directeur: "Je kunt in Afghanistan niet dezelfde ethische normen voor zakendoen hanteren als in Nederland. In een land met zo'n achterstand maak je pragmatisch gebruik van de mogelijkheden in de machtsstructuur."
Oud-directeur Heineken in Centraal-Afrika: "Als de wereld niet accepteert dat we in Afrika zijn om geld te verdienen, is dat het toppunt van racisme!"

Hoe kunnen ethisch opererende multinationals in conflictgebieden bijdragen aan stabiliteit en vrede? De auteurs interviewden managers in 'moeilijke' landen als Rwanda, Afghanistan en Birma over hun aanpak. Twee zaken springen in het oog. Ten eerste staan multinationals in conflictgebieden voor dilemma's waarin cultuurverschillen een grote rol spelen. Wie daaraan voorbijgaat is in het gunstigste geval ineffectief en met een beetje pech zelf een bron van nieuwe conflicten. Ten tweede blijkt dat ethisch juiste besluiten niet onbetwistbaar leiden tot ethisch juiste resultaten.

Beide zaken zorgen voor grote spanningen tussen non-profitorganisaties en bedrijven, terwijl zij elkaar juist in conflictgebieden steeds vaker nodig hebben. Toch tekent zich een nieuwe trend af waarin multinationals hun core business succesvol inzetten voor verbetering van bestuur, mensenrechten en welvaart.

Specificaties

ISBN13:9789025416669
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:158
Druk:1
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Interviews en artikelen (2)

interview
Beroep van 'diplomatiek manager' is in aantocht
Walter van Hulst 4 augustus 2004 Ethisch opererende multinationals kunnen in conflictgebieden wel degelijk een positieve bijdrage leveren aan stabiliteit en vrede. Dat vraagt echter om begrip en gevoel voor cultuurverschillen en onorthodoxe werk- en denkwijzen, zoals constructief samenwerken met non-profitorganisaties.
achtergrond
De winst van vrede - Beroep van 'diplomatiek manager' is in aantocht
Walter van Hulst 4 augustus 2004

Over Mijnd Huijser

Mijnd Huijser studeerde begin jaren tachtig cum laude af op Hegels Wissenschaft der Logik en bedacht toen dat zoveel `filosofisch schoons beter verdiende dan alleen door filosofen gelezen te worden. Met dit boek komt een oud plan tot leven: het schrijven van een filosofisch werk, toegankelijk en eigenzinnig.

Andere boeken door Mijnd Huijser

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Multinationals en conflicten
2. Ethiek en Cultuur
3. Bedrijf en overheid
4. Schone handen en falende staten
5. Macht en privilege
6. Straffen en belonen
7. Winst en idealen
8. Eigenbelang en onorthodoxie

Literatuur
Websites
Lijst van geïnterviewden
Noten
Gewelddadige conflicten
Over de auteurs
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De winst van vrede