Genealogie van de moraal
Een polemiek
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789024457922Samenvatting
Sleutelwerk uit Nietzsches oeuvre in een glasheldere, nieuwe vertaling van Maarten van Buuren.
In Genealogie van de moraal, voor het eerste verschenen in 1887, betoogt Friedrich Nietzsche dat goed en kwaad waarden zijn die van periode tot periode en van land tot land verschillen.
In de oudheid bestond het ‘goede’ uit eigenschappen als moed, strijdvaardigheid, expansiedrift en oorlog voeren. De machthebbers legden deze moraal op aan het volk. ‘Slecht’ waren in hun ogen de morele waarden van de ondergeschikten: medelijden, nederigheid en schuldbewustzijn. Later keerde de joods-christelijke moraal deze waarden om. Medelijden en nederigheid werden verheven tot het ‘goede’; moed en expansiedrift werden gedevalueerd tot het ‘kwaad’.
Nietzsche pleit voor een herstel van de oorspronkelijke betekenis van goed en kwaad. De inzet van zijn boek is een herwaardering van alle waarden.
Trefwoorden
filosofie moraal nietzsche ethiek genealogie goed en kwaad herwaardering van waarden joods-christelijke moraal macht slavenmoraal herenmoraal ressentiment schuld slecht geweten ascetisme christendom cultuurkritiek nihilisme waardefilosofie psychologie filologie geschiedenis polemiek mensbeeld levensbevestiging wil tot macht strijdvaardigheid medelijden schuldbewustzijn nederigheid
Trefwoorden
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Eerste verhandeling
‘Goed en kwaad’, ‘goed en slecht’ 21
Tweede verhandeling
‘Schuld’, ‘slecht geweten’ en dergelijke 61
Derde verhandeling
Wat betekenen ascetische idealen? 111
Nawoord
Maarten van Buuren 191
Verantwoording 198
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan