

Dr. Frans Mathijs Gerards (1943) was ruim twintig jaar als docent verbonden aan de Universiteit Maastricht.
Meer over Frans Mathijs GerardsEffectief motiveren voor professionals
Een methodiek voor adviseurs, begeleiders, coaches
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789024418657Samenvatting
Het boek gaat uit van het cruciale belang van 'motivatie' bij (duurzame) gedragsverandering. Iedereen die met jeugdige en volwassen cliënten werkt, heeft daarmee te maken. Men ontkomt er niet aan. Motivatie levert de brandstof voor gedragsverandering en is daarom cruciaal. Zonder motivatie géén gedragsverandering!
Met behulp van praktijkvoorbeelden wordt aangehaakt bij de alledaagse praktijk van diverse professionals die adviezen of opdrachten geven aan hun cliënten. Hoe vaak verzuchten die niet: Hoe krijg ik ze zover? Wist ik maar een manier om ze aan het werk te krijgen!
Effectief motiveren voor professionals biedt een meer authentieke route om mensen intrinsiek te motiveren. Kern van die benadering en geheel nieuw- is het werken met motievenbundels. Hierbij wordt een bundel van motiverende factoren ingezet om bij cliënten motivatie te ontlokken, te versterken en te onderhouden. Die motiverende factoren vormen in feite het gereedschap van de professional. Iets anders heeft hij niet. Overtuigend en helder wordt weergegeven hoe deze het beste kunnen worden ingezet.
Het boek biedt een aantal oefeningen om zich de stof eigen te maken.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Frans Mathijs Gerards
Inhoudsopgave
Inleiding
1 Motivatiepraktijken
2 Begripsverheldering
3 Werken met motievenbundels
4 Persoonlijke uitstraling, relatie en omgeving
5 Communicatieve vaardigheden
6 Het adviesproces als motiverende factor
7 Motivatietechnieken
8 Kijk naar de effecten
Bijlagen: Praktijkopdrachten
Literatuur
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan