RB VeRBeterbundel
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789013174014Samenvatting
Deze bundel bevat een opsomming van fiscale onderwerpen en diverse voorstellen die bijdragen aan de verbetering van ons fiscale stelsel. Dankzij deze titel ben je op de hoogte van actuele trends, ideeën en mogelijkheden voor eventuele aanpassingen in onze fiscale regelgeving. Dit maakt de bundel zeer waardevol voor juristen en belastingadviseurs.
Dat we in Nederland een ingewikkeld belastingstelsel hebben is een feit. Of het in andere landen veel beter is laat deze bundel in het midden. Ieder land heeft nu eenmaal recht op zijn eigen problemen. Klachten over ons belastingstelsel zijn van alle tijden, evenals de pogingen om dat fiscale stelsel te vereenvoudigen. Soms worden die pogingen door de overheid alleen gedaan, soms wordt er hulp aan de wetenschap gevraagd en een enkele keer mogen ook de beroepsorganisaties een duit in het zakje doen.
In RB Verbeterbundel wordt aangegeven welke fiscale onderwerpen de eenvoudstoets kunnen doorstaan of faliekant door de mand vallen en daarmee voor verbetering in aanmerking komen. Er komen vier hoofdvragen over fiscale regelingen aan bod die door de auteurs beantwoord worden:
Welke regelingen zijn (te) moeilijk?
Welke regelingen veroorzaken meer dan gemiddeld conflicten tussen de fiscus en de belastingplichtige?
Welke regelingen zijn overbodig?
Welke regelingen zijn voor de praktijk van de belastingadviseur van groot belang?
De auteurs hebben ieder hun licht doen schijnen op de aangedragen onderwerpen. De geschreven voorstellen leveren een concrete en handzame bijdrage aan de verbetering en vereenvoudiging van ons fiscale stelsel. Vooral met de aanstaande verkiezingen voor de Tweede Kamer in aantocht wil de inhoud van deze bundel een bijdrage leveren aan een deel van de input voor de belastingparagraaf van het nieuwe regeerakkoord. Overigens zal ook met een nieuw fiscaal stelsel meer dan voldoende werk resteren voor de Nederlandse belastingadviseur.
Bedrijf Opvolgings Regeling (BOR)
Deze bundel sluit aan bij de actuele discussies over de vernieuwing van ons belastingstelsel. Er komen onder meer voorstellen aan bod voor de aanpassing van de Bedrijf Opvolgings Regeling (BOR) en Box 3.
RB Verbeterbundel is van grote waarde voor fiscaal juristen, fiscaal economen, Register Belastingadviseurs, belastingadviseurs en iedereen die zakelijk te maken krijgt met de actuele ontwikkelingen rondom de fiscaliteit in ons land of die hierin geïnteresseerd is.
Trefwoorden
fiscaal recht belastingrecht vereenvoudiging belastingstelsel box 3 belastingadvisering eigenwoningregeling btw register belastingadviseurs successierecht bedrijfsopvolgingsregeling ondernemersfaciliteiten wetgeving inkomstenbelasting loonheffingen fiscale wetgeving nederland landbouwvrijstelling zelfstandigenaftrek bijtelling auto van de zaak toekomstvoorzieningen werkkostenregeling mkb-winstvrijstelling pensioen zzp vennootschapsbelasting fiscale faciliteiten dga belastingplichtigen
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Op weg naar een eenvoudigere eigenwoningregeling / 1
1.1 Inleiding / 1
1.1.1 Maximaal dertig jaar renteaftrek / 2
1.1.2 Bijleenregeling / 2
1.1.3 Fiscale aflossingseis / 3
1.1.4 Overige fiscale maatregelen 2022 / 4
1.2 Evaluatie eigenwoningregeling / 4
1.2.1 Conclusies complexiteit eigenwoningregeling / 5
1.2.2 Conclusies doeltreffendheid en doelmatigheid eigenwoningregeling / 5
1.2.3 Ambtelijk rapport ‘Aanpak fiscale regelingen’ / 6
1.3 Bouwstenennotitie / 7
1.3.1 Kabinet-Rutte IV / 7
1.3.2 Hoofdstromen toekomstige eigenwoningreling / 9
1.3.3 Woning in box 3 / 9
1.3.4 Defiscalisering eigen woning en eigenwoningschuld / 10
1.3.5 Vereenvoudigde eigenwoningregeling in box 1 / 10
1.4 Naar een eenvoudigere eigenwoningregeling in box 1 / 11
1.4.1 Afschaffing van de 30-jaarstermijn / 11
1.4.2 Afbouw van het fiscale voordeel van eigenwoningrenteaftrek / 11
1.4.3 Afschaffing van de bijleenregeling / 12
1.4.4 Alternatief voor de fiscale aflossingseis / 12
1.4.5 Aanpassing van het eigenwoningforfait / 13
1.5 Slot / 14
2 Bijtelling privégebruik auto, het sturende karakter van de fiscaliteit / 15
2.1 Inleiding / 15
2.2 Wettelijke basis en bijtellingspercentages / 16
2.2.1 Bepalende factoren voor de bijtelling / 16
2.2.2 Uitzonderingen en vrijstellingen / 17
2.2.3 Algemene bijtellingsregeling / 17
2.2.4 Youngtimer-regeling / 17
2.2.5 Bestelauto’s / 17
2.2.6 Kilometeradministratie / 19
2.2.7 Wettelijke vereisten voor de kilometeradministratie / 19
2.2.8 Methoden voor het bijhouden van een kilometeradministratie / 19
2.3 Knelpunten omtrent de bijtelling van de auto / 20
2.3.1 Interpretatieverschillen omtrent kwalificatie van de auto / 20
2.3.2 Interpretatieverschillen omtrent CO²-uitstoot / 20
2.3.3 Kilometeradministratie / 20
2.4 Mogelijke oplossingen / 22
2.4.1 Gebruik van hetzelfde percentage voor alle auto’s over de cataloguswaarde / 23
2.4.2 Tariefdifferentiatie beperken tot twee categorieën / 23
2.4.3 Verklaring bestelauto ook toepassen op personenauto’s / 24
2.4.4 Afschaffen tegenbewijsmogelijkheid / 25
2.5 Conclusie / 25
3 Ib-ondernemersfaciliteiten: toets alles en behoud het goede / 27
3.1 Inleiding / 27
3.2 ‘Evaluatie van de evaluatie’ van ib-ondernemersfaciliteiten / 28
3.3 Hapsnapbeleid voorkomen / 29
3.4 Het grotere geheel / 30
3.4.1 Ib-ondernemers zijn niet gelijk aan werknemers in loondienst / 30
3.4.2 Ib-ondernemers zijn niet gelijk aan dga’s / 31
3.4.3 Goede redenen om ib-ondernemers te faciliteren om binnen het bedrijf pensioen op te bouwen / 32
3.5 Belangrijke fiscale regelingen ib-ondernemerschap / 32
3.5.1 Zelfstandigenaftrek / 32
3.5.2 Mkb-winstvrijstelling / 33
3.5.3 Investeringsaftrek / 33
3.5.4 Willekeurige afschrijvingsfaciliteiten / 34
3.5.5 Oudedagsaftrek? / 35
3.6 Conclusie / 36
4 Vier knelpunten in de loonheffingen anno 2023, een beschrijving van de knelpunten en van mogelijke oplossingsrichtingen / 39
4.1 Inleiding / 39
4.2 Zzp’er of werknemer; overheid, verwijder fiscale en socialezekerheidsprikkels / 39
4.3 Auto van de zaak / 42
4.4 Werkkostenregeling: ambtenarenhumor? / 43
4.5 De gebruikelijkloonregeling bezien vanuit het mkb / 46
5 Een Lans breken voor de Landbouwvrijstelling / 51
5.1 Inleiding / 51
5.2 Historie van de wettelijke regeling / 51
5.3 Wat houdt de landbouwvrijstelling in? / 53
5.4 Wat is een landbouwer? / 55
5.5 Toekomst van de landbouwvrijstelling? / 55
5.6 Onrust zorgt voor herwaardering van landbouwgronden op grote schaal / 57
5.7 Aanbevelingen / 58
5.8 Ten slotte / 60
6 Toekomstvoorzieningen / 63
6.1 Inleiding / 63
6.2 Nettolijfrente en -pensioen / 64
6.3 Dga-pensioen / 65
6.3.1 Opheffing bv met pensioen / 65
6.3.2 Bv met pensioen, zonder afdoende gedekte activa / 67
6.4 Zzp en lijfrentevoorziening / 70
6.4.1 Ongelijkheid zelfstandige met dga na afschaffing fiscale oudedagsreserve / 71
6.4.2 Aankoop lijfrente-uitkering na emigratie / 72
6.5 Verdere harmonisatie van de verschillende pijlers en belastingtarieven / 74
6.5.1 Tariefverschillen in de tweede en derde pijler in de opbouwfase / 74
6.5.2 Onredelijke tariefprogressie vanaf AOW-leeftijd / 75
6.5.3 Verdere harmonisatie van de verschillende pijlers en belastingtarieven / 76
6.6 Conclusie / 77
7 Fiscale vervuiling / 79
7.1 Inleiding / 79
7.2 Want het kan dus wel / 80
7.3 Stakingsvrijstelling: made in Germany / 80
7.4 Niet-aftrekbare commissarisbeloning (art. 11 Wet Vpb 1969) / 81
7.5 Afgeslankte zelfstandigenaftrek / 82
7.6 Contant geldvrijstelling / 83
7.7 Standsuitgaven / 83
7.8 Bovenmatige uitvaartkosten / 84
7.9 Fietsbijtelling / 85
7.10 Meer / 86
8 Het ongemak in de btw. Wie zit ermee? / 87
8.1 Inleiding / 87
8.2 Het BUA / 89
8.2.1 De regeling / 89
8.2.2 Wat zijn onze bezwaren tegen het BUA / 91
8.2.3 Alternatieven / 92
8.3 De kleineondernemersregeling / 93
8.3.1 De regeling / 93
8.3.2 Afschaffen of KOR hervormen / 95
8.4 En de rest? / 96
9 De Bedrijfsopvolgingsregeling in de Nederlandse Successiewet: een grondige analyse / 99
9.1 Inleiding / 99
9.2 De geschiedenis van de faciliteit: de rol van de motie-Blaauw / 99
9.3 Het gebruik van de faciliteit in de agrarische sector: waarde in verpachte staat en boekwaarde van productierechten / 100
9.4 Waarom hebben we deze faciliteit? / 100
9.5 De positie van de voortzetter versus niet-voortzettende erfgenamen: fiscale en sociaal-emotionele verschillen / 100
9.6 Het wettelijk systeem van de BOR / 101
9.7 Geldigheid voor ondernemingen in de Inkomstenbelasting, de tbs-regeling en aandelen / 101
9.8 Eisen aan de overdrager / 102
9.9 Eisen aan de voortzetter / 102
9.10 Gevolgen bij overlijden van de voortzetter / 102
9.11 Gevolgen bij faillissement van de onderneming / 102
9.12 Gevolgen bij overname of splitsing van de onderneming / 102
9.13 Ondernemingsvermogen versus beleggingsvermogen / 103
9.14 De Noodzaak van de faciliteit: fiscaal en maatschappelijk perspectief / 103
9.15 Misbruik en oneigenlijk gebruik van de regeling / 103
9.16 De Kamerbrief van de Staatssecretaris van Financiën / 104
9.17 Betalingsregeling als alternatief voor BOR / 104
9.18 Vergelijkbare regelingen in het buitenland / 104
9.19 De positie van het Register Belastingadviseurs / 104
9.20 Aangekondigde wijzigingen, Voorjaarsnota / 105
9.21 Initiatiefwetsvoorstel GL/PvdA/SP / 105
10 Verbetering van de huidige box 3-wetgeving / 107
10.1 Inleiding / 107
10.2 Belastingheffing over vermogensinkomsten in historisch perspectief / 107
10.2.1 Heffing over vermogensinkomsten tot 2001 / 107
10.2.2 Heffing over vermogensinkomsten van 2001 tot 2017 / 108
10.2.3 Nieuwe box 3-systematiek vanaf 2017 / 109
10.2.4 Het Kerstarrest van 24 december 2021 / 110
10.3 Reactie van het kabinet: systeem van rechtsherstel / 110
10.3.1 Inleiding / 110
10.3.2 Systematiek van het rechtsherstel / 111
10.3.3 Visie van het kabinet op het rechtsherstel / 113
10.4 Verbeteringen van het systeem van rechtsherstel / 114
10.4.1 Nuanceringen door het kabinet zelf / 114
10.4.2 Andere verbeterpunten / 115
10.5 Belangrijkste verbeterpunt: introduceer een tegenbewijsregeling / 118
10.5.1 Kwetsbaarheid rechtsherstel / 118
10.5.2 Verbeterpunt: tegenbewijsregeling / 119
10.6 Ten slotte / 120
11 Verbetering van het toekomstige box 3-stelsel / 121
11.1 Inleiding / 121
11.2 Belastingheffing box 3 op basis van werkelijk behaald rendement / 122
11.2.1 Achtergrond van heffing over werkelijke inkomsten / 122
11.2.2 Contouren van het toekomstige box 3-stelsel / 122
11.2.3 Complicaties bij heffing over werkelijk inkomen / 123
11.2.4 Alternatief: blijven heffen over forfaitair inkomen / 123
11.2.5 Planning toekomstige box 3-stelsel / 124
11.3 Verbetering toekomstige stelsel box 3: Schaf box 3 af en belast inkomsten uit vermogen in box 1 / 124
11.3.1 Inleiding / 124
11.3.2 Achtergrond van de verbetering toekomstige box 3-stelsel / 126
11.3.3 Verbetering toekomstige box 3-stelsel op hoofdlijnen / 127
11.3.4 Verbetering toekomstige box 3-stelsel in detail / 128
11.3.4.1 Inkomensbegrip in verbetering toekomstige box 3-stelsel / 128
11.3.4.2 Overgang naar nieuw toekomstige box 3-stelsel / 129
11.3.4.3 Objectieve vrijstellingen toekomstige box 3-stelsel / 130
11.3.4.4 Belastingpercentage en tariefkorting voor vermogensinkomsten / 130
11.3.4.5 Drempel voor inkomen uit vermogen / 131
11.3.4.6 Uitgangspunt vermogenswinstbelasting, met optie voor vermogensaanwasbelasting / 131
11.3.4.7 Verliesverrekening / 132
11.4 Bijkomende vereenvoudigingen door box 3 in box 1 op te nemen / 133
11.4.1 Inleiding / 133
11.4.2 Samenvoegen van de tbs-regeling en het toekomstige box 3-stelsel / 134
11.4.3 Afschaffen van de ingewikkelde eigenwoningregeling / 134
11.5 Ten slotte / 135
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan